تولید برق تجدیدپذیر کشور از مرز 3 میلیارد کیلووات ساعت گذشت

وزارت نیرو می گوید تولید برق تجدیدپذیر کشور از مرز 3 میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» گزارش وضعیت جهانی تجدیپذیرهای 2018 رن21 نشان می دهد تجدیدپذیرها 70 درصد از ظرفیت خالص افزوده شده به برق جهان را در سال 2017 به خود اختصاص دادند که بیشترین افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر در عصر جدید محسوب می شود.

بخش های گرمایش، سرمایش و حمل و نقل که در مجموع چهار پنجم از تقاضای انرژی نهایی را در جهان از آن خود کرده اند، همچنان فاصله زیادی با بخش برق دارند.

بر اساس این گزارش ظرفیت جدید افزودخ شده به خورشید فتوولتائیک به رکورد 29 درصد رسید. ظرفیت برق فتوولتائیک افزوده شده به شبکه برق جهان از مجموع ظرفیت خالص افزوده شده به نیروگاه های زغال سنگی، گازی و هسته ای بیشتر بود.

برق بادی نیز با 52 گیگاوات افزایش، در رشد ظرفیت تجدیدپذیرها تاثیر گذار بوده است.

علی رغم یارانه های سنگین و ادامه دار در تولید سوخت های فسیلی، سرمایه گذاری در ظرفیت های تجدیدپذیر بیش از دو برابر مجموع سرمایه گذاری در ظرفیت های جدید برق فسیلی و هسته ای بوده است.

در سال 2017 چین، اروپا و ایالات متحده، 75 درصد سرمایه گذاری های جهانی در زمینه تجدیدپذیرها را از آن خود کردند.

بر اساس این گزارش برای نخستین بار در چهار سال گذشته هم تقاضای انرژی و هم انتشار CO2 مربوط به انرزی هب طور چششمگیری افزایش یافتند. انتشار CO2 مربوط به انرژی 1.4 درصد و تقاضای جهانی انرژی 2.1 درصد افزایش یافتند.

انرژی تجدیدپذیر در سال 2015 تقریبا 10 درصد از مجموع تولید جهانی گرما را تامین کرده است. تنها در 48 کشور جهان اهداف ملی انرژی تجدیدپذیر برای گرمایش و سرمایش وجود دارد در حالی که در 146 کشور این اهداف برای بخش برق تعریف شده اند.

وضعیت ایران

اولین گزارش وضعیت تجدیدپذیرها در سال ۹۸ منتشر شده است.

بر اساس این گزارش سهم انواع نیروگاه های تجدیدپذیر در تولید برق در ایران به ترتیب بادی با 41 درصد، خورشیدی با 43 درصد، برق آبی کوچک با 13 درصد و بازیافت حرارت با 2 درصد بوده است.

بر همین اساس تعداد نیروگاه های در حال احداث در ایران 46 نیروگاه است. هم‌اکنون 424 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به 706 مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون 100 نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده است.

وزارت نیرو می گوید تولید برق تجدیدپذیر کشور از مرز 3 میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، از تیرماه سال 88 تا انتهای فروردین‌ماه سال جاری بیش از سه میلیارد کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده است.  این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 855 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود و بیش از 663 میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

براساس این گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 350 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 123 هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که 43 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 41 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن