تامین نیازهای کشور در بخش خطوط انتقال نیرو از سوی شرکت‌ های دانش‌ بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان فعال حوزه تولید یراق‌آلات خطوط انتقال نیرو شبکه توزیع و پست‌های فشار قوی با دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری موفق به تولید دو محصول دانش‌بنیان جدید شد.

علیرضا فیض‌زاده، مجری طرح، محصولات تولیدی این شرکت را دمپر ۶ رزونانسه و اسپیسر دمپر ۶ باندله با کاربرد در خطوط انتقال نیرو و پست‌های فشار قوی شرکت‌های برق منطقه‌ای دانست و گفت: کار اصلی دمپر ۶ رزونانسه مانند انواع دیگر محصولات دمپر، جذب ارتعاشات آئولین است و استفاده از این نوع دمپر به دلیل بهبود عملکرد علاوه بر بالا بردن کیفیت، باعث نگهداری بهتری از خطوط انتقال نیرو می‌شود.

فیض‌زاده خاطرنشان کرد: محصولات دمپر ۶ رزونانسه، اسپیسر دمپر ۴و ۶ باندله و اسپیسر بین فازی و مقره کامپوزیتی تا سطح ۵۰۰ کیلو ولت محصولاتی جدید در شرکت هستند و عمده مصرف برخی از این محصولات در پروژه‌های صادراتی از جمله خطوط انتقال نیروی کشور پاکستان است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با اتمام تست‌های نوعی مقره‌های کامپوزیتی ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت در کشور اسپانیا بتوانیم منشا خدمات بیشتری در عرصه ارتقای کیفی خطوط انتقال نیروی کشور باشیم.

مجری طرح اظهار کرد: دمپر ۶ رزونانسه با مسنجر فولاد ضد زنگ یکی از پروژه‌های واحد تحقیق و توسعه شرکت به واسطه مشکلات موجود در خصوص خوردگی و کاهش عملکرد دمپرها در مناطق خاصی از کشور پاکستان بود که مطالعه و ساخت آن موجب افزایش چشمگیر عملکرد دمپرهای نصب شده در طولانی مدت شد.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود تقاضا و پروژه‌های مشابه در کشور عملا مطالعه و تولید بخشی از محصولات دانش‌بنیان شرکت صرفا با نگاه صادرات انجام پذیرفته است، یادآور شد: در آینده بخشی از ظرفیت تولید محصول دانش‌بنیان اسپیسر دمپر ۴ باندله و ۶ باندله جهت پروژه‌های توسعه‌ای داخل کشور مورد استفاده می‌گیرد.

فیض‌زاده درباره صادرات این محصول دانش‌بنیان با اشاره به تحویل بیش از ۲۵ پروژه به کشور پاکستان و صادرات محصولات به ۱۵ کشور دیگر از جمله سریلانکا، مجارستان، عمان، عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، اتیوپی، الجزایر، بنگلادش، ارمنستان، آذربایجان، لبنان، عربستان و سوریه، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل تشدید تحریم‌ها و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی، صادرات این شرکت به شکل محسوسی کاهش یافته است که امیدواریم با رفع موانع موجود روند پیشین صاردات از سر گرفته شود.

وی همچنین با بیان اینکه کشور در این حوزه هیچ‌گونه وارداتی ندارد، خاطرنشان کرد: با تولید این محصولات دانش‌بنیان ضمن ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان مستعد کشور، با افزایش ظرفیت تولیدی و خرید ماشین‌آلات جدید امیدواریم بتوانیم نقش موثرتری در ایجاد شغل و ارتقای کمی و کیفی محصولات ملی ایفا کنیم.

به گفته این محقق، این محصولات با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی اجرایی شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن