افتتاح سیستم خنک‌ کننده جدید واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی

سیستم خنک‌کننده جدید واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی قزوین با حضور مدیرکل دفتر فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی افتتاح شد.

غلامرضا مهرداد، مدیرکل دفتر فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در آیین افتتاح طرح نصب سیستم خنک کننده هوای ورودی واحدهای شماره 1 و 2 گازی این نیروگاه، به ضرورت استفاده از سیستم خنک کاری «مه پاش» برای افزایش ظرفیت تولید برق در واحدهای گازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، 60 درصد از کل تولید برق کشور با تکیه بر ظرفیت نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی تامین می‌شود که با توجه به محدودیت تولید برق در این نوع نیروگاه‌ها به دلیل تاثیرپذیری آنها از گرمای هوا، استفاده از سیستم خنک کاری هوای ورودی، راهکاری مناسب است.

وی سیستم‌های خنک‌کننده در واحدهای گازی نیروگاه‌های کشور را برای گذر از پیک برق موثر دانست و افزود: به‌دلیل ماهیت کاری واحدهای گازی، در این نوع نیروگاه‌ها به ازای افزایش هر 10 درجه سانتی‌گراد دمای هوا، حدود 6 تا 7 درصد از توان تولید برق کاسته می‌شود، بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی گرم حاکم بر کشور و به دنبال آن، کاهش راندمان این نوع واحدها، طی چند سال گذشته، راهکار کاهش دمای هوای ورودی، به‌عنوان منطقی‌ترین راهکار مقابله با کاهش توان تولید واحدهای گازی در شرایط هوای گرم، مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین در نظر داریم نصب سیستم‌های خنک‌کننده را در واحدهای گازی نیروگاه‌های کشور به انجام رسانیم که این موضوع برای پیک تابستان موثر خواهد بود.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اظهار داشت: با در نظر گرفتن مکانیزم‌های تشویقی، نیروگاه‌های بخش خصوصی را نیز درگیر این موضوع کرده‌ایم که می‌تواند در افزایش توان تولید برق نیروگاه‌های گازی، سهم چشمگیری داشته باشند.

مهرداد در ادامه به مشارکت شرکت جایکای ژاپن در اجرای طرح نصب سیستم خنک کاری واحدهای گازی نیروگاه شهید رجایی اشاره کرد و بیان داشت: در گسترش تعامل کشورمان با ژاپن، شرکت جایکا، اهمیت اجرای این طرح را در ایران به خوبی تشخیص داده است که نشان از شناخت کامل این شرکت از شرایط تولید برق در واحدهای توربین گازی دارد.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت بر تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اظهار امیدواری کرد: اجرای این طرح در نیروگاه شهید رجایی، نقطه شروعی برای فعالیت‌های بیشتر و زمینه مساعدی برای افزایش همکاری بین ایران و شرکت‌های ژاپنی باشد.

در ادامه آیین افتتاح سیستم خنک کاری فاگ، «کوبایاشی» رییس دفتر جایکا در ایران با اظهار خشنودی از حضور در کشورمان و همکاری برای نصب این سیستم در نیروگاه شهید رجایی گفت: این پروژه در چارچوب طرح حمایت جایکا از بنگاه‌های اقتصادی انجام شد و خوشحالم از این که به‌رغم وجود برخی از مشکلات، جایکا توانست این تجهیزات را به ایران بیاورد و با مشارکت شرکت «ایکه اوچی» که قابلیت بالایی در تکنولوژی خنک کننده و تولید بخار دارد، این پروژه را به انجام برساند.

وی در ادامه به اهداف اجرای چنین پروژه‌هایی اشاره کرد و بیان داشت: اعتقاد ما بر این است نتایج این پروژه‌ها می‌تواند اثر بخشی اجرای این طرح را که منجر به بهبود راندمان توربین‌ها می‌شود، ما را دردستیابی به هدف مبارزه با افزایش گرمای جهانی نزدیک کند.

دبیر اول سفارت ژاپن هم که در این مراسم حضور داشت، ضمن تشکر از شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و کسانی که در اجرای این پروژه سهیم بودند، اجرای این طرح نمادین را پراهمیت دانست و انجام چنین پروژه‌هایی را موجب تقویت روابط بین دو کشور دانست.

در پایان مراسم، شرکت کنندگان در این آیین، از اتاق فرمان و توربین واحدهای بخاری نیروگاه بازدید کردند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن