نفت درگیر در «خاورمیانه»

تنش در خاورمیانه و کاهش تولید نفت توسط اوپک، قیمت نفت را تا 69 دلار در هر بشکه بالا برد. از سویی نگرانی در خصوص جنگ تجاری بین آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصاد جهانی بر این قیمت تاثیر گذار بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» توافق کاهش تولید نفت توسط کشورهای تولید کننده نفت اوپک و هم پیمانان آنها و نیز تحریم های ایالات متحده بر برخی از تولید کنندگان نفت باعث شد امسال قیمت نفت برنت، شاخص جهانی نفت، 29 درصد افزایش یابد.

نفت برنت این هفته 33 سنت افزایش یافت و به 69.02 دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت هم با 30 سنت کاهش به 58.33 دلار در هر بشکه رسید.

اولیور جاکوب، تحلیل گر نفت در پتروماتریکس به رویترز می گوید: عمده ترین عاملی که باعث می شود بازار نفت علی رغم اخبار ژئوپلیتیکی که می شنویم شاهد افزایش قیمت نباشد، نگرانی در باره اقتصاد جهانی است.

تنش بین ایران و ایالات متحده با اعلام این موضوع از سوی واشینگتن که نیروهای بیشتری به سوی خاورمیانه گسیل خواهند شد، باعث بالا رفتن قیمت نفت شد اما تحلیلگران معتقدند تاثیر این تنش بر بازار نفت محدود است.

JBC Energy در گزارشی می گوید: این تحرکات باعث افزایش تنش در منطقه می شود اما بازارهای نفت ایالات متحده و بریتانیا دیروز بسته بودند و این تنش ها پیش از این تاثیرات قیمتی خود را بر بازار داشت و حالا قیمت نفت بی تاثیر مانده است.

با این حال نگرانی در خصوص رشد جهانی اقتصاد ادامه دارد. ارقام روز دوشنبه نشان می دهند که سود شرکت های صنعتی چینی در ماه آوریل با کاهش همراه بودند در حالی که سفارش های خرید کالاهای سرمایه ای ساخت ایالات متحده بیش از آنچه انتظار می رفت کاهش داشته است.

جاکوب می گوید: چشم انداز اقتصاد کلان خوب به نظر نمی رسد.

کمسیون پیش فروش کالای ایالات متحده CFTC روز جمعه اعلام کرد که در هفته منتهی به 21 ماه مه مدیران مالی معاملات خالص طولانی مدت نفت خام ایالات متحده را کاهش داده اند.

علاوه بر آن توافق کاهش تولید اوپک و تحریم های ایالات متحده بر دو عضو تولید کننده نفت اوپک یعنی ایران و ونزوئلا باعث کاهش صادرات نفت این دو کشور شده و عرضه نفت از سوی این کشورها را با مشکل مواجه کرده است.

وزیر نفت کویت در بیانیه ای با اعلام اینکه احتمالا تا اجلاس نیمه سال سازمان اوپک برای بررسی سیاست های این سازمان، اوپک قصدی برای تسهیل در محدودیت های عرضه نفت ندارد، گفت که انتظار می رود بازار نفت در انتهای سال 2019 به تعادل برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن