مزیت رقابتی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت؛ مدیریت راهبردی پژوهش و فن‌آوری جهت حصول به شایستگی‌های فن‌آورانه

عرصه‌ی کسب و کار بین‌المللی در حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت به حوزه‌ای با رقابت مبتنی بر فن‌آوری و نوآوری تبدیل شده و حضور رقابت‌پذیر بازیگران در این محیط نیازمند حصول شایستگی‌های فن‌آورانه‌ای است که فراهم‌کننده‌ی مزیت رقابتی در پاسخ به چالش‌های حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت باشد.در فضای رقابت مبتنی بر فن‌آوری و نوآوری هیچ بازیگری نمی‌تواند بدون اتکا به خویشتن برای توسعه‌ی شایستگی‌های فن‌آورانه رقابت‌پذبر آماده باشد. بنابراین راه‌حل بنگاه‌ها برای اکتساب فن‌آوری و دستیابی به موقعیت‌های جدید کسب و کار، ورود به مسیر پرپیچ و خم پژوهش و فن‌آوری است. از این‌رو مدیریت پژوهش و فن‌آوری در چنین محیطی اهمیت حیاتی می‌یابد و با توجه به نقش منحصربه‌فرد پژوهش و فن‌آوری در رقابت‌پذیری شرکت‌های فعال در محیط‌هایی که رقابت مبتنی بر فن‌آوری و نوآوری دارند، اتخاذ رویکرد راهبردی به مدیریت پژوهش و فن‌آوری الزامی است. بر این اساس مزیت رقابتی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت توانایی جامع و فوق‌العاده‌ی آنها در مدیریت راهبردی پژوهش و فن‌آوری جهت حصول شایستگی‌های فن‌آورانه است. جهت تبیین این موضوع در مقاله‌ی حاضر ابتدا محیط کسب و کار حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت و ماهیت رقابت در آن تحلیل شده و بر مبنای آن عامل برتری در عرصه‌ی رقابت مبتنی بر فن‌آوری نوآوری و مسیر حصول به آن تشریح شده است. سپس مدیریت راهبردی پژوهش و فن‌آوری به‌عنوان مزیت رقابتی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بالادستی صنعت نفت تبیین و در نهایت نتیجه‌گیری شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن