آب مصرفی در کشاورزی 65 درصد است نه 98 درصد

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخلاف ادعاهای مطرح شده میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی 65 درصد است نه 98 درصد و به نظر می رسد در محاسبه میزان مصرف آب بخش کشاورزی سو برداشت اتفاق افتاده است.

رضا سرافرازی در نشست خبری رویداد ملی سازگاری با کم آبی با بیان اینکه 2 درصد مصرف آب کشور در شرب و 63درصد در بخش صنعت است اظهار کرد: ما بخشی زیادی از آب را از طریق تبخیر در مخازن سدها از دست می دهیم همچنین پرت آب در شبکه انتقال نیز بسیار بالا است و همگی آنها را به پای کشاورزی می نویسند.

وی ادامه داد: بخشی از هدر رفت آب نیز در ویلاهای بدون مجوز و برای آبیاری درختان غیر مثمر و آبگیری استخرهای آنها استفاده می شود که به نام کشاورزی تمام می شود.

سرافرازی با تاکید بر اینکه در کشور بیش از 700 هزار حلقه چاه وجود دارد افزود: از این تعداد 35 هزار حلقه غیر مجاز هستند که یکی از مطالبات ما از وزارت نیرو برای مهار این چاهها هوشمند سازی است.

به گفته وی تنها 10 درصد از چاهها هوشمند سازی شده اند که دلیل اصلی آن عدم تامین اعتبار مورد نیاز است.

سرافرازی همچنین یکی از دلایل متهم کردن بخش کشاورزی به مصرف آب بالا را مقایسه کشور ما با سایر کشورهای پرآب دانست و گفت: متاسفانه این مقایسه کاملا غیر کارشناسی است زیرا  کشور ما کشوری کم آب به شمار می شود و برای کشت محصول و تامین امنیت غذایی نیازمند تامین آب و آبیاری است.

مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر به ازای هر متر مکعب آب 1.4کیلوگرم محصول تولید می شود در حالی که در گذشته این رقم بر یک کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب بود.

سرافرازی اضافه کرد : البته نباید فراموش کنیم که به ازای تولید هر محصول نیاز آبی متفاوتی وجود دارد که می‌تواند این رقم را تغییر دهد.

وی از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آب را تجهیز مزارع کشاورزی و آبیاری نوین عنوان کرد و افزود: از8.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور تاکنون 2 میلیون و 100  هزار هکتار به آبیاری نوین تجهیز شده است که نقش بسیار زیادی در صرفه جویی آب دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن