استفاده از ذرات نانو، راه تازه برای جداسازی نفت از آب

دانشمندان دانشگاه آستین در تگزاس، روشی تازه برای استخراج نفت از آب پیدا کرده­اند.

به گزارش انرژی امروز به نقل از ساینس دیلی، هنگامی که نفت با آب در فرایند­های تولیدی و … ادغام می­‌شود، روش‌­های مرسوم برای جداسازی آن­ها بسیار پرهزینه و چالش­‌برانگیز است.

در مقاله‌ای که در مجله مطالعات نانوذرات چاپ شد، محققان از ذرات نانو با خاصیت آهن‌ربایی برای جداسازی نفت از آب در طریق مکانیزمی ساده که بر مبنای نیروهای الکترواستاتیک و مغناطیس است، استفاده کردند. دانشمندان معتقدند که فناوری جدید آن­ها می‌­تواند سرآغازی در روش‌­های جداسازی آب در صنعت نفت و گاز باشد؛ در ابعاد بزرگتر از این قسمت‌­های مختلف صنعت نیز، استفاده کرد.

امروزه نانوذرات را می­‌توان با مواد مختلف مثل پلیمرها پوشاند و در صنایع مختلف مثل، تولید مواد شیمیایی، تولید دارو و الکترونیک استفاده کرد. تنوع کاربردهای نانوذرات، الهام‌بخش تیم دانشگاه آستین در استفاده در صنعت نفت و گاز به منظور کاهش اثرات مخرب محیط زیستی در این صنعت و همچنین افزایش بازدهی حفاری در دریا و خشکی شده‌­است. آن­ها بر این باورند که فناوری آن­ها برای تصفیه میلیون­‌ها گالن آب تولید شده از فرآیند­های شکاف هیدرولیکی و بهبود آب شرب نیز کاربرد دارد.

روش­‌های مدرن تولید نفت، قابلیت جداسازی 95 درصد نفت از آب را دارند؛ ولی همان ذرات کم باقی­مانده از نفت در آب، چالشی اساسی در روش‌­های تصفیه و حفاظت از محیط زیست ایجاد می­‌کنند.

به گفته دکتر سابوم کو، دانشیار دانشکده نفت و زمین­شناسی دانشگاه آستین و رهبر گروه محققین درزمینه نانوذرات، این فناوری قابلیت جداسازی همین درصد کم از ذرات باقیمانده نفتی را نیز دارا است. وی در این رابطه می‌­افزاید: مزیت بزرگ ذرات نانو جاذب در سرعت بخشیدن به جذب نفت از آب نسبت به فرآیندهای جداسازی فیزیکی مرسوم به دلیل قدرتمند بودن نیرو الکترواستاتیک و مغناطیس در مقایسه با نیرو جاذبه است.

 محققان در حال یافتن روشی برای استفاده این ذرات به منظور رفع لکه­‌های نفتی و نشتی آن در دریاها و اقیانوس‌­ها هستند. آن­ها همچنین درحال تحقیق درباره چگونگی جداسازی سرب از آب آشامیدنی با استفاده از این ذرات هستند و در این تابستان ایده‌­های خود را اجرا خواهند کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن