رشد 174 درصدی ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس

معاون بازار فرابورس ایران از رشد 174 درصدی ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس ایران خبر داد و گفت: ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس از 664 هزار و 781 میلیارد ریال در ابتدای سال 1397 به یک میلیون و 823 هزار و 222 میلیارد ریال در 12 تیرماه سال جاری رسیده که از این میزان، سهم بازار اول 14 درصد، بازار دوم 85 درصد و بازار پایه الف، یک درصد است.

افسانه اروجی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده فعال در بازار فرابورس در آغاز سال گذشته 102 شرکت بوده که این رقم در حال حاضر به 116 شرکت افزایش ‌یافته است، اظهار داشت: در سال 1397 عرضه اولیه 15 شرکت به روش ثبت سفارش، عرضه یک شرکت به روش گشایش نماد و انتقال نماد 2 شرکت به بورس اوراق بهادار تهران صورت‌گرفته است؛ ضمن آنکه 4 شرکت به دلیل عدم احراز شرایط حضور در تابلوهای مربوطه لغو پذیرش شده‌ا‌ند. همچنین در سال جاری شاهد انجام 3 عرضه اولیه و یک گشایش نماد بوده‌ایم.

به گفته اروجی مقایسه‌ای از بازدهی بازارها در یک سال منتهی به 12 تیرماه نشان می‌دهد که بازده شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس 157 درصد و در مقابل بازدهی سکه و دلار به ترتیب معادل 60 و 58 درصد بوده است.

معاون بازار فرابورس ایران یادآور شد: رشد بازدهی شرکت‌ها در بازار سرمایه را می‌توان ‏متاثر از افزایش نرخ ارز از اوایل سال 1397 و در نتیجه انتظارات آتی ‏سرمایه‌گذاران در زمینه انعکاس این موضوع روی سودآوری شرکت‌ها دانست.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل این بازار در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و اقبال سرمایه‌گذاران به بازار بورس تاکید کرد: با وجود این، سرمایه‌گذاران ‏لازم است با مطالعه و تحلیل از وضعیت هر شرکت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند و از رفتارهای هیجانی و فاقد تحلیل در ‏معاملات سهام بپرهیزند.‏

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن