ایران و ترکمنستان پتانسیل حل اختلافات موجود در حوزه گاز را دارند

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان گفت: یکی از مشکلاتی که داریم موضوع طلب ترکمن‌ها در حوزه گاز است، آن‌ها با ایران اختلاف حساب دارند و از طرف ایران پیشنهاد شده این موضوع به داوری بین‌المللی برود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به  ترکمنستان، اظهار داشت: کشور ترکمنستان بیش از هزار کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد و در سیاست خارجی، بی طرفی را دنبال می‌کند و در تحولات سیاسی چند دهه گذشته نیز هیچ گاه با یران چالشی نداشته است و اشتراکات تاریخی فرهنگی و سیاسی زیادی با ایران دارد.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه در روابط ایران و ترکمنستان به آسیب شناسی و رفع موانع و مشکلات نیاز داریم، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که داریم موضوع طلب ترکمن‌ها در حوزه گاز است، آن‌ها با ایران اختلاف حساب دارند و از طرف ایران پیشنهاد شده این موضوع به داوری بین‌المللی برود.

وی افزود: هر دو کشور این پتانسیل را دارند که اختلافات خود را حل کنند و وضعیت ناگواری که اکنون در روابط دو کشور به وجود آمده را رفع کنند. پروازها، سفر اتباع ایرانی به ترکمنستان و حتی رفت و آمد کامیون‌های باری اکنون به سختی انجام می‌شود و این مشکلات می‌تواند رفع شود.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه در 2 سال اخیر اقدامات خوبی از طرف دولت ایران انجام شده ولی لازم است این اقدامات تکمیل شود، ادامه داد: یکی از اصلی ترین گره‌ها، مساله طلب ترکمنستان در حوزه گاز است، اگر این مشکل را حل کنیم، می‌توانیم بحث سوآپ گاز و نفت را با ترکمنستان ادامه دهیم.

ایران می‌تواند پل ارتباطی بین ترکمنستان با دنیا باشد

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توانیم در سرمایه گذاری‌های اقتصادی در ترکنمستان سهیم و شریک شویم و متقابلا از منابع ترکمنستان در ایران استفاده کنیم، گفت: در حوزه کشت فراسرزمینی، حوزه صنعت و صادرات می‌توانیم از ظرفیت ترکمنستان استفاده کنیم و ایران می‌تواند پل ارتباطی بین ترکمنستان با دنیا باشد، همه این مسائل اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مضاف بر اینکه در دریای خزر نیز با ترکمنستان مرز مشترک داریم و به قراردادهای دوجانبه با این کشور در حوزه رژیم حقوقی دریای خزر نیاز داریم، افزود: روس‌ها با آذربایجانی‌ها و سایر کشورهای هم‌مرز در خزر، قرارداد بسته‌اند و ما نیز می‌توانیم به ترکمنستان نزدیکتر شویم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن