جهش در بهای نفت با تنش در خلیج فارس

بازار نفت دستخوش کشمکش جاری  بر سر نفتکش‌هاست. قیمت نفت در نخستین روز هفته افزایش قابل توجهی نشان داد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۶۳دلار و ۸۲ سنت رسید.

دست‌اندرکاران بازار نفت خام، اوضاع پرتنش در خلیج فارس را با نگرانی دنبال می‌کنند و نگران تاثیر این کشمکش بر صادرات این ماده هستند. قیمت پیش‌خرید یک بشکه نفت برنت دریای شمال در روز ۲۲ ژوئیه به ۶۳ دلار و ۸۲ سنت رسید که یک دلار و ۳۵ سنت بیشتر از روز جمعه بود. یک بشکه نفت وست تگزاس نیز افزایشی ۹۵ سنتی داشت و با ۵۶ دلار و ۵۸ سنت پیش‌فروش شد.

«وال استریت ژورنال» در گزارشی می‌نویسد، این افزایش بها واکنشی است به توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی. این نفتکش که ۲۳ خدمه و پرچم بریتانیا را دارد، روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) توقیف شد. لندن از تهران خواسته که هر چه زودتر نفتکش را آزاد کند.

شورای امنیت ملی بریتانیا برای بررسی ابعاد و نوع واکنش به توقیف «استینا ایمپرو»، روز دوشنبه جلسه‌ای ویژه (نشست کبرا) تشکیل داد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اعلام کرد که عصر همین روز مجلس عوام را در جریان آخرین تحولات این کشمکش قرار خواهد داد. وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده که چند گزینه به عنوان پاسخ به ایران در دست بررسی دارد. رسانه‌های انگلیسی گمانه‌زنی کرده‌اند که  یکی از این گزینه‌ها، مسدود کردن دارایی‌های ایران باشد.

کارستن فریتش، کارشناس حوزه نفت خام در «کومرتس بانک» آلمان می‌نویسد: «همه منتظرند بدانند که نخست وزیر جدید بریتانیا که به احتمال زیاد بوریس جانسون خواهد شد، چه موضعی در قبال این بحران خواهد گرفت.»

محتمل است که جانسون در صورت نیل به این مقام، به سیاست سختگیرانه ترامپ در قبال ایران بپیوندد. بر این مبنا و طبق ارزیابی کارشناس کومرتس بانک، ریسک کاهش صادرات بالاست و  بهای نفت به مراتب از قیمت کنونی بیشتر می‌شود.

قیمت نفت تا پیش از بالا گرفتن تنش در خلیج فارس، به خاطر کاهش تقاضای جهانی و افزایش ذخایر نفت آمریکا روندی نزولی یافته بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن