همکاری پژوهشگاه‌های نیرو و نفت برای تولید برق از گاز فلر نفتی

مشاور عالی پژوهشگاه نیرو گفت: استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق بین پژوهشگاه‌های نیرو و نفت مورد بررسی قرار گرفته و پس از تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی، نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

حمید چیت‌چیان، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه‌های نیرو و صنعت نفت، به برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت در زمینه جمع‌آوری گاز‌های فلر و استفاده اقتصادی از آنها اشاره کرد و گفت: پیش از این برنامه‌ریزی‌ها در مجموع 11 میلیارد متر مکعب گاز فلر را در بر می‌گرفته و با توجه به آمار‌های به‌دست آمده حدود 5 میلیارد متر مکعب دیگر از این گاز وجود دارد که تصمیم داریم برای این بخش، مصرف اقتصادی، فنی و منطقی شناسایی کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به سابقه همکاری‌های دو پژوهشگاه افزود: یکی از موضوعاتی که مورد بررسی طرفین قرار گرفته، استفاده از گاز‌های فلر در تولید برق است که در این زمینه تحقیقات فنی، اقتصادی و زیست محیطی انجام و خوشبختانه نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

وی ادامه داد: از یک‌سو محصول این فعالیت، برق خواهد بود که از مباحث محوری وزارت نیروست و از سوی دیگر، استفاده از گاز‌های فلر از چالش‌های حوزه نفت است، بنابراین در این زمینه درصدد جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات در دو وزارتخانه هستیم.

وی تعامل پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی را برخوردار از اهمیت بسیار بالا دانست و گفت: فعالیت پژوهشی را باید یک زنجیره دانست که یک سمت آن دانشگاه‌ها و سمت دیگر آن به بخش خصوصی متصل می‌شود و میان این دو بخش حلقه‌های تکمیل کننده وجود دارد که مراکز تحقیقات دولتی را می‌توان جزو این بخش به حساب آورد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن