ارتش برزیل عازم مقابله با آتش سوزی آمازون شد

رییس جمهوری برزیل ارتش این کشور را مامور مقابله با آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در جنگل‌های بارانی آمازون کرده است.

براساس دستور ریاست جمهوری اعزام سربازان به مناطق محافظت‌شده طبیعی، سرزمین بومیان آمازون و مناطق مرزی آن مجاز شده است.

دستور  بولسونارو در پی فشار از سوی رهبران اتحادیه اروپا صادر شده که برزیل را به مجازات اقتصادی تهدید کرده بودند.

فرانسه و جمهوری ایرلند برزیل را تهدید کرده‌اند که اگر برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون اقدام کافی انجام ندهد، جلوی قرارداد تجاری اتحادیه اروپا با برزیل را خواهند گرفت.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه رئیس جمهوری برزیل را متهم به دروغگویی درباره موضعش در قبال گرم شدن آب و هوای زمین کرده است.

 مکرون و لئو وارادکار نخست وزیر ایرلند (جنوبی) اکنون می‌گویند اگر برزیل به حفظ محیط زیست متعهد نباشد مانع از نهایی‌شدن قرارداد تجاری این کشور با اتحادیه اروپا می‌شوند.

وزیر اقتصاد فنلاند نیز از اتحادیه اروپا خواسته واردات گوشت گاو از برزیل را ممنوع کند.

فنلاند در حال حاضر رییس شورای اروپایی است.

روز جمعه گروه‌های حامی حفظ منابع طبیعی خواستار اعتراضات عمومی در شهرهای برزیل شدند و از دولت خواستند برای مقابله با آتش‌سوزی وارد عمل شود.

 بولسونارو چه گفت؟

روز جمعه رییس جمهوری برزیل با یک سخنرانی تلویزیونی تایید کرد که نیروهای مسلح کشور را برای مقابله با آتش‌سوزی در آمازون روانه کرده است.

او گفت به عنوان یک فرد نظامی یاد گرفته که جنگل‌های آمازون را دوست بدارد و به دنبال حفظ این جنگل‌هاست.

دستور رییس جمهوری به خود خود زبانی مبهم دارد با این حال در آن مشخص شده که نیروهای نظامی به مناطق مرزی، سرزمین‌های بومیان و مناطق حفاظت شده اعزامی می‌شوند.

به نظر می‌رسد پس از آن به عهده فرمانداران محلی است که از سربازان بخواهند «جلوی جرایم محیط‌زیستی را بگیرند» و یا «گسترش حریق را مهار کنند.»

قرار است وزیر دفاع برزیل بر اجرای این دستور نظارت کند و مسئول تخصیص منابع باشد.

این دستور دوره ماموریت را در شرایط فعلی بین 24 اوت تا 24 سپتامبر تعیین کرده است.

«ریه جهان»

آمازون بزرگترین جنگل بارانی دنیا است. بنا به تخمین صندوق جهانی طبیعت، بیست و پنج درصد اکسیژن و بیست درصد آب شیرین دنیا را این جنگل‌ها تولید می‌کنند. آمازون با میزان آب و کربنی که در خود دارد سبب کند شدن گرمایش زمین می‌شود. در این جنگل‌ها سه میلیون گونه گیاهی و جانوری و یک میلیون انسان بومی زندگی می‌کنند.

تصاویر ماهواره‌ای که موسسه ملی پژوهش‌های فضایی برزیل منتشر کرده نشان می‌دهد آتش سوزی جنگل‌ها امسال در برزیل ۸۵ درصد افزایش یافته که بیشتر آن در آمازون بوده است.

فعالان محیط زیست ژائیر بولسونارو را مسئول این افزایش می‌دانند چون قطع درختان و تبدیل جنگل به زمین کشاورزی یا مزرعه دام را تشویق کرده است.

در ماه ژوییه یک گزارش تازه نشان داد که در هر شصت ثانیه، مساحتی به اندازه یک زمین فوتبال، از جنگل‌های آمازون در برزیل از بین می رود.

روندی که در چند ماه گذشته سرعت بیشتری گرفته است. درختان آمازون، اهمیت حیاتی برای شرایط اقلیمی دارند،

دولت های قبلی برزیل طی یک دهه گذشته موفق به کاهش جنگل زدایی شده بودند.

 بولسونارو ماه پیش مدیر موسسه تحقیقات فضایی را به دروغگویی در مورد ابعاد نابودی جنگل های آمازون و تلاش برای تضعیف دولت متهم کرد.

این پس از آن بود که این سازمان داده هایی را منتشر کرد که نشان دهنده افزایش ۸۸ درصدی روند جنگل زدایی در ماه ژوئن در مقایسه با دوره مشابه سال پیش بود.

مدیر این موسسه بعدا گفت که اخراج شده است. این سازمان قبلا پافشاری کرده که داده هایش از دقت ۹۵ درصدی برخوردار است و چند موسسه علمی از جمله آکادمی علوم برزیل از قابل اعتماد بودن این داده ها دفاع کرده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن