مقابله با توفند با استفاده از سلاح هسته‌ای «فکر خوبی نیست»

در پی طرح این صحبت از سوی دونالد ترامپ که برای از بین بردن توفندها می‌توان گزینه استفاده از سلاح هسته‌ای را مد نظر داشت و درباره آن تحقیق کرد، یک موسسه علمی آمریکایی گفته است که روی آوردن به چنین گزینه‌ای، ایده خوبی نیست.

وبسایت خبری اکسیوس می‌گوید که رئیس‌جمهوری آمریکا از شماری از مسئولان امنیت ملی این کشور در مورد امکان چنین کاری سوال کرده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (ان‌او‌ای‌ای) می‌گوید که نتایج چنین اقدامی می‌تواند «خانمان‌سوز» باشد.

 ترامپ طرح چنین موضوعی را تکذیب کرده است.

توفند‌ها معمولا در بخش شرقی آمریکا رخ می‌دهند و اغلب هم خسارت‌های زیادی ایجاد می‌کنند. این نخستین باری نیست که برای مقابله با آن‌ها چنین ایده‌ای مطرح شده است.

به دنبال پخش شدن شایعه پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا در این زمینه، هشتگ «اینگونه آخرالزمان آغاز شد» (#ThatsHowTheApocalyseStarted ) در توییتر داغ شد.

حمله هسته‌ای به یک توفند چه عواقبی دارد؟

اکسیوس می‌گوید دونالد ترامپ پرسیده که چرا نمی‌توان یک بمب هسته‌ای در جایی که توفند شروع می‌شود بیندازیم تا مانع از رسیدن آن به خشکی شویم؟

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید که انفجار سلاح هسته‌ای شاید «حتی نتواند تاثیری روی توفند داشته باشد» و «تششعات رادیواکتیو به سرعت توسط توفان منتقل می‌شوند و روی زمین‌های زیادی اثر می‌گذارند.»

به گفته این موسسه، ایجاد تغییر در توفند‌ به وسیله انفجار اتمی به این دلیل مشکل است که انرژی بالایی نیاز دارد.

حرارتی که از یک توفان آزاد می‌شود معادل انفجار یک بمب اتمی ۱۰ مگاتنی در هر بیست دقیقه‌ است.

با این که انرژی مکانیکی یک بمب به توفان نزدیک‌ است اما «افزودن حتی نیمی از انرژی یک بمب در جایی بر فراز اقیانوس ترسناک است.»

«حمله به موج‌های ضعیفی که شاید تبدیل به توفند شوند هم راه حل مناسبی به نظر نمی‌رسد به این دلیل که از حدود هشتاد اغتشاش جوی که هر ساله در اقیانوس اطلس ایجاد می‌شود فقط پنج تا توفند می‌شوند و هیچ راهی هم نیست که از قبل متوجه شد کدامیک از آن‌ها تبدیل به توفند می‌شوند.»

این ایده‌ها چقدر قدمت دارند؟

فرضیه بمباران توفان از حدود دهه ۱۹۵۰ توسط یک دانشمند دولتی مطرح شد. سال ۱۹۶۱ فرانسیس ریچلدرفر، رئیس اداره هواشناسی آمریکا گفت که می‌تواند «امکان انفجار یک بمب اتمی روی یک توفان در وسط دریا را تصور کند.»

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید چنین پیشنهاداتی معمولا در فصل توفان‌های آمریکا مطرح می‌شود.

فصل توفان‌های آمریکا کی است؟

فصل توفان‌های اقیانوس اطلس از اول ژوئن تا اواخر نوامبر است. اوج توفان‌ها در ماه سپتامبر است که دمای آب دریا به بالاترین حد می‌رسد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اوایل ماه اوت اخطار داد که حالا شرایط به گونه‌ای است که احتمال ایجاد توفند‌هایی با قدرتی بالاتر از حد معمول بیشتر شده است.

طبق پیش‌بینی این سازمان بین ۱۰ تا ۱۷ توفان اسم‌دار ایجاد می‌شوند که از میان آن‌ها ۵ تا ۹ تا تبدیل به توفند می‌شوند که شامل ۲ تا ۴ توفند بزرگ است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن