امیدوارم زنگنه بماند

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گفتگویی تفصیلی با شماره آتی ماهنامه «تازه‌های انرژی» که اکنون بخشی از آن را در «انرژی امروز» می‌خوانید، توصیه‌هایی را برای شخص وزیر نفت در دولت دوازدهم مطرح کرد.

رکن‌ الدین جوادی با اظهار امیدواری به ابقای زنگنه در دولت دوازدهم اظهار داشت: به­ رغم تمامی فشارهای کاری و کمبودها و فشارهای سیاسی، امیدوارم مهندس زنگنه در وزارت نفت ماندگار باشند و کارهایی که آغاز کرده‌اند را به پایان برسانند.

او در ادامه افزود: ایشان فردی باتجربه و با توانمندی‌های بسیار است و دغدغه انقلاب و کشور را دارد. باتوجه به فرصت‌های از دست­ رفته، فرصتی برای کسب آشنایی و اعمال دیدگاه­ ها و سلایق جدید نیست و بعید می­دانم در سیاست‌های توسعه‌ای نفت دولت دوازدهم، تغییرات محسوسی در مقایسه با دولت یازدهم ایجاد شود؛ زیرا این سیاست‌ها حاصل تعاملات بسیار وزارتخانه با سطوح بالای دولت بوده و خوشبختانه شخص رئیس‏ جمهور و معاون اول ایشان نیز باور مناسبی به جایگاه و اهمیت صنعت نفت پیدا کرده‌اند

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصریح کرد: به نظر من ضرورت دارد در وزارت نفت دولت دوازدهم، چند موضوع در اولویت قرار گیرند؛ نخست اینکه طرح‌های نیمه ­کارۀ باقی­مانده به پایان برسند و به هر طریق ممکن، زمینه‌های مناسب برای سرمایه ­گذاری در توسعۀصنایع بالادست نفت براساس حدود 50 پروژه­ای که شرکت ملّی نفت ایران تعریف کرده، محقق شود.

جوادی با تاکید بر اینکه «طرح‌های پتروشیمی که برای آن پیش‌­بینی 70 میلیارد دلار سرمایه‌­گذاری شده است، باید عملیاتی شود»؛ اظهار داشت: واقعاً باید دولت و وزارت نفت مجدّانه تلاش کنند در 2 سال اول دولت دوازدهم همۀ موارد فوق براساس جذب سرمایه و دانش و فنّاوری روز، به قرارداد تبدیل شوند.

باید نظام مدیریتی و تصمیم‌گیری صنعت نفت ارتقایابد

او با تاکید بر اینکه «در این رابطه باید از وزیر نفت حمایت کرد» افزود: واقعاً باید تلاش کرد تا با یاری خدا بخش زیادی از تأخیرهای توسعۀ صنعت نفت تا حدّ ممکن جبران شوند. ضمناً ضرورت دارد به­ طور هم­زمان نظام مدیریتی و تصمیم ­گیری صنعت نفت ارتقایافته و به کلاس جهانی نزدیک شود. تعالی و تکریم کارکنان و مدیران نفت نیز باید به­ عنوان یک اصل محوری مورد توجه و اقدام مستمر قرار گیرد.

جوادی با تاکید بر اینکه «باید روند اجرایی پروژه­ های پژوهشی که با دانشگاه‌ها آغاز کرده­ایم، شتاب بیشتری بگیرد.» گفت: هدف ما از اینکه تلاش کردیم دانشگاه‌ها را وارد عملیاتی صنعت نفت کنیم، دورکردن آن‌ها از انجام تحقیقات انتزاعی و آشنایی با فضای عملی روز فنّاوری و پژوهش‌های کاربردی در صنعت نفت، مطابق با فعالیت­ دانشگاه‌های برتر دنیا و نهایتاً تولید دانش و فن آوری کاربردی روز مورد نیاز بودکه در صنعت نفت دنیا، همواره منشأ تحول بوده‌اند.

به صرف جوانگرایی غیرهدفمند نمی‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد

او اظهار داشت: مطمئن هستم بعد از به سرانجام رسیدن 9 قراردادی که با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بستیم، مقدار زیادی از مشکلات مرتبط با  فقدان دسترسی مناسب به دانش فنی مرتفع خواهد شد و در کنار آن، متخصصانی که روی این پروژه‌ها کار کرده‌اند، در صنعت نفت خواهند درخشید. اینچنین می‌توان به آیندۀ جوانان متخصص صنعت نفت افتخار کرد و باید جوانان را هدف­دار تربیت کرد و آموزش داد، وگرنه به صرف جوانگرایی غیرهدفمند، نمی­ توان برای کشور ارزش افزوده و افتخار ایجاد کرد.

جوادی تاکید کرد: به سرانجام رساندن ساخت 10 قلم کالاهای پرمصرف نیز ازجمله کارهایی است که باید با جدیت بسیار و اولویت بالا، مدّنظر وزیر نفت دولت دوازدهم قرار گیرد، زیرا درصورت تحقق عینی تمامی ابعاد آن، به­ طور قطع در تأمین کالا خود اتکائی تحسین برانگیزی حاصل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تأسیسات غالباً فرسودۀ نفتی نیاز به برنامه‌­ریزی و توجه و اقدام عاجل برای بازسازی و نوسازی در سطح گسترده دارد، اذعان داشت: از این امر مهم به­ دلایل متعدد خصوصاً محدودیت‌های مالی غفلت شده است و قبل از اینکه به یک بحران تبدیل شود، ضرورت دارد در یکی از اولویت‌های دولت برای ادارۀ صنعت نفت قرار گیرد.

او تاکید کرد: به هرحال امیدوارم مهندس زنگنه، همچنان در صنعت نفت حضور داشته باشند تا با کمک دیگر متخصصان و مدیران، بتوانند فعالیت‌های ارزشمندی که آغاز شده را به سرانجام برسانند تا صنعت نفت، به­ صورت پایدار بر ریل توسعۀ لازم و شتابان قرار گیرد.

باید سراغ جوان‌های متخصص و توانمند صنعت نفت رفت

جوادی در پاسخ به این سؤال که «اگر از شما درخواست شود دوباره مسئولیت اجرایی در سطح وزارت یا معاونت ویر نفت را بپذیرید، استقبال خواهید کرد؟» اظهار کرد: امیدوارم از من چنین درخواستی نشود و باید سراغ جوان‌ترهای متخصص و توانمند صنعت نفت بروند و بستر را برای مسئولیت پذیری و شکوفایی مدیران میانی آماده کنند. البته ضروری است از تجربۀ پیشکسوتان صنعت نیز در گروه‌های مشاوره­ای معیّن، بهره­ برداری شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن