۱۲.۵میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید آب هرمزگان افزوده می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: با اتمام عملیات اجرایی سامانه انتقال آب ۹۰۰ میلی‌متری سد شمیل و نیان تا بند انحرافی شمیل حداقل به میزان ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در سال به ظرفیت تولید و استحصال آب این استان اضافه می‌شود.

هوشنگ ملایی افزود: این طرح در راستای مدیریت جامع منابع آب و خاک و به‌منظور تامین آب حدود 3000 هکتار از اراضی کشاورزی دشت میناب در دست انجام است که بهره‌برداری از آن تاثیر چشمگیری در جلوگیری از افت سطح آبخوان و حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و بهبود فرو نشست زمین دشت میناب را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، وی اظهار داشت: این خط لوله از نوع فولادی با قطر ۹۰۰ میلی‌متر و طول هفت کیلومتر است که امکان انتقال بخشی از منابع آب موجود در مخازن سدهای شمیل و نیان را با ظرفیت حدود 1200 لیتر در ثانیه فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای اجرای این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

شایان ذکر است حدود 40 سال پیش سد استقلال میناب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی استان هرمزگان و با هدف تامین مصارف شهرهای میناب و بندرعباس، با ظرفیتی معادل ۲۵۰ میلیون مترمکعب احداث شد که کاهش ذخایر آبی این سد به دلیل بروز خشکسالی‌های دو دهه اخیر و توسعه شهرهای مذکور، مخاطرات و چالش‌هایی در تامین مصارف شرب و کشاورزی پایین‌دست سد استقلال ایجاد کرده است. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اجرای طرح‌های متعدد تامین و انتقال آب درصدد کاهش مخاطرات مذکور برآمده که احداث سدهای شمیل و نیان با حجم مخزنی معادل 98 میلیون مترمکعب از جمله این اقدامات است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن