مسکو نگران احتمال انتشار محتوای تلفن‌های ترامپ-پوتین

کرملین می‌گوید انتشار محتوای محرمانه گفتگوهای تلفنی رهبران جهان امری مرسوم و مقبول نیست و به همین جهت مسکو امیدوار است کاخ‌سفید پس از جنجال بر سر محتوای منتشر شده گفتگوی تلفنی  ترامپ با رئیس جمهور اوکراین، رویه مشابهی در زمینه گفتگوهای رهبران آمریکا و روسیه در پیش نگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در واکنش به جنجال‌‍ جاری در واشنگتن بر سر محتوای گفتگوی دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی در اواخر ماه ژوئیه گذشته گفت امیدوار است کاخ‌سفید سراغ انتشار محتوای گفتگوهای ولادیمیر پوتین با رئیس جمهوری آمریکا نرود.

اظهارات  پسکوف همزمان با گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی روی داد که روز شنبه، ۲۸ سپتامبر، خبر دادند کاخ سفید دسترسی به محتوای مکالمات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با برخی مقام‌ها از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را محدود کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نوشته است که محتوای گفتگوی سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با  ترامپ در کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ نیز طبقه‌بندی فوری سری شده و فقط تعداد معدودی از اطرافیان دونالد ترامپ به آن دسترسی دارند.

گزارش شده که در این دیدار،  ترامپ گفته است نگران دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ نبوده است.

نیویورک‌تایمز هم نوشته که محتوای مکالمات  ترامپ با ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان به یک سرور امنیتی منتقل شده‌اند.

شبکه سی ان ان می‌گوید محتوای مکالمات  ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دسترس نیست که به گفته منابع سی ان ان، «غیر عادی» است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گذشته تحقیقات مقدماتی برای استیضاح رئیس‌جمهوری را به طور رسمی آغاز کرد.  ترامپ متهم شده که در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین، او را برای تحقیق درباره جو بایدن رقیب دموکراتش تحت فشار قرار داده است.

 ترامپ اتهام فشار بر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را رد کرده است. نگرانی درباره این تماس تلفنی اولین بار از سوی یک افشاگر در یک سازمان امنیتی آمریکا مطرح شد.

دموکرات‌ها  ترامپ را متهم کرده‌اند که برای بی‌اعتبار کردن رقیب سیاسی خود به دنبال کمک کشورهای خارجی است، اتهامی که  ترامپ آن را رد می‌کند.

کاخ سفید پیشتر محتوای مکالمات رهبران آمریکا و اوکراین را منتشر نکرده بود اما در نهایت متن مکالمه تلفنی منتشر شد.

بر اساس سند منتشر شده، رییس جمهوری آمریکا روز ۲۵ ژوئیه از  زلنسکی خواسته بود تا درباره جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری که فرزندش برای یک شرکت گاز در اوکراین کار می‌کند تحقیق کند.

روز شنبه ۲۸ سپتامبر همچنین گزارش شد که قرار است تا چند روز دیگر ۵ مقام دولتی از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، برای ادای توضیحات ودر راستای تحقیق و تفحص درباره لزوم استیضاح احتمالی  ترامپ در برابر نمایندگان کنگره حاضر شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن