بررسی ورود به بازار LNG در نشست هم‎اندیشی با بخش خصوصی

چارچوب کسب و کار و ابعاد فنی و اقتصادی سرمایه گذاری و توسعه واحدهای کوچک مقیاس LNG در نشست هم اندیشی با حضور فعالان بخش خصوصی بررسی شد.

تالین منصوریان، مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران در نشست هم اندیشی سرمایه گذاری و توسعه ۶ واحد S-LNG در پارک LNG که با حضور مدیران و نمایندگان شرکت های فعال بخش خصوصی در مجتمع کوشک برگزار شد، گفت: ایران حجم عظیمی از ذخایر گازی دارد و LNG (گاز طبیعی مایع شده) راهکاری رایج در جهت درآمدزایی از منابع گازی است، به همین دلیل حضور کشورمان در این صنعت ضروری به نظر می رسد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، وی افزود: در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران چارچوب و توجیهات طرح احداث پارک LNG برای واحدهای کوچک مقیاس در جلساتی بررسی شده است و نهایتا طرح اولیه ای تهیه شده که قصد داریم با دریافت نظرات و پیشنهادات سرمایه گذاران، آن را تکمیل یا اصلاح کنیم.

منصوریان با اشاره به استفاده از شرکت های تامین سرمایه در این طرح، بیان کرد: چون سرمایه گذاری در این طرح از سوی بخش خصوصی انجام می شود، شرکت های تامین سرمایه می توانند با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کنند و در راستای ارتقا جذابیت سرمایه گذاری راهکارهایی ارائه دهند.

وی با تاکید بر نقش شرکت ایران LNG در این طرح، تشریح کرد: این شرکت امکانات و تاسیساتی دارد که در این طرح از این امکانات برای راه اندازی پارک LNG استفاده خواهد شد.

منصوریان این طرح را شامل ۶ واحد ال ان جی در مقیاس ۵٠٠ هزار تن در سال خواند و گفت: در این طرح شرکت ملی نفت ایران، شرکت سرمایه گذار و شرکت ایران ال ان جی ذینفع خواهند بود.

وی ادامه داد: وزارت نفت به عنوان فروشنده خوراک، تامین کمیت و کیفیت مشخصی از گاز شیرین را طی ١۵ سال تضمین خواهد کرد. سرمایه گذار نیز با احداث واحد، LNG را تولید می کند. شرکت ایران ال ان جی به عنوان تامین کننده خدمات ایفای نقش می کند و همچنین به نمایندگی از سرمایه گذار، بازاریابی و فروش LNG را انجام خواهد داد. مدیریت یکپارچه این پارک توسط شرکت ایران ال ان جی با همکاری شرکت نفت و گاز پارس صورت خواهد گرفت.

منصوریان افزود: برگزاری نشست هم اندیشی به شرکت ملی نفت ایران برای نهایی شدن مدل توسعه ۶ واحد S-LNG کمک می کند و طبق برنامه تا یک ماه آینده طرح توسعه ای این ۶ واحد نهایی می شود.

علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران (ایران ال ان جی) نیز در این نشست گفت: شرکت ایران ال ان جی مسئولیت تامین زیرساخت های این پارک را برعهده دارد.

وی افزود: در این طرح روزانه ١٩١٠ میلیون فوت مکعب گاز از پارس جنوبی تحویل گرفته و ١٠،۵ میلیون تن LNG (گاز طبیعی مایع شده) در سال تولید خواهد شد.

شعبانپور در خصوص مکان قرارگیری پارک LNG، گفت: ٣٠ هکتار زمین در مجاورت فاز ١۴ پارس جنوبی برای تاسیس این ۶ واحد S-LNG در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه محمد مصطفوی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت ایران نیز با اشاره به مطالعات صورت گرفته بر روی آینده بازار جهانی گاز، گفت: رشد مصرف گاز در دنیا طی سال های آتی بیش تر از نفت خواهد بود و پیش بینی می شود در آینده بخش اصلی تجارت گاز در دنیا به صورت LNG باشد.

وی تاکید کرد: هم اکنون روسیه، آمریکا و قطر بازیگران اصلی حوزه LNG دنیا هستند و جای کشور ما در این بخش خالی است.

وی در تشریح دلیل انتخاب واحدهای کوچک مقیاس LNG در این پارک اظهار کرد: فناوری های مورد نیاز برای واحدهای کوچک مقیاس برخلاف واحدهایی با مقیاس بزرگ در کشورهای بسیاری وجود دارد، همچنین هزینه های احداث این واحدها بسیار کمتر است؛ در نهایت با ایجاد این پارک با کنارهم قرار گرفتن ۶ واحد کوچک مقیاس، میزان تولید کلی برای صادرات به وسیله کشتی های اقیانوس پیما توجیه اقتصادی خواهد داشت.

در بخش پایانی نشست هم اندیشی سرمایه گذاری و توسعه ۶ واحد S-LNG، مدیران و نمایندگان شرکت های فعال بخش خصوصی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه ساخت این واحدها پرداختند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن