تغییر اقلیم جان 150 هزار اروپایی را می‌گیرد

دانشمندان می‌گویند شرایط سخت آب و هوایی می‌تواند 150 هزار نفر را در اروپا در انتهای این قرن به کام مرگ بکشاند.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از ایندیپندنت، تا سال 2100 میلیون‌ها نفر در دنیا با آب و هوایی مرگ آور مواجه خواهند بود.

بر همین اساس تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تا انتهای این قرن بیش از 150 هزار نفر در اروپا به دلیل تغییرات آب و هوا جان خود را از دست خواهند داد.

بر اساس تحقیقات جدید که انجام شده و هشدارهایی که بر این پایه صادر شده است تعداد مرگ و میرهای حاصل از رخ‌دادهای آب و هوایی 50 برابر خواهند شد و دو سوم مردم قاره اروپا تحت تاثیر بالایای طبیعی قرار خواهند گرفت.

دانشمندان کمسیون اروپا طی مطالعاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که هزاران نفر از مردم تحت تاثیر گرمازدگی دچار مشکلات تنفسی و قلبی خواهند شد و از سویی در دام سیلاب‌ها گرفتار خواهند شد.

این مطالعه دنیایی را نشان می دهد که خشکسالی‌ها باعث کمبود غذا شده و مردم با تهدیدهایی چون مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و عفونت‌ها مواجه خواهند شد و حومه شهرها طعمه حریق خواهد شد.

 در این تحقیق رخ‌دادهای شدید آب و هوایی به تصویر کشیده شده و از پیش‌بینی‌های خسارت تغییرات اقلیم بر جمعیت استفاده شده تا پیش‌بینی شود چطور، کجا و چه کسی به دلیل گرمای جهانی جان خود را از دست خواهد داد.

دانشمندان این تحقیق می‌گویند این سرنوشت شوم را می‌توان کنار زد اگر دولت‌ها تصمیمی جدی برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی بگیرند.

اگر بخواهیم از اثرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیم در امان باشیم باید سه‌چهارم منابع نفت و گاز و زغال سنگ موجود را استفاده نکنیم. و در ادامه این دانشمندان می‌پرسند پس چرا بریتانیا در حال ادامه حفاری‌های بیشتر در کشور است؟

بنیاد جهانی طبیعت هم اعلام کرده است که هشداری شوم باید در تمام سیاست‌های جهانی برای تغییر این خطرات اعلام شود.

دانشمندان می‌گویند ما دلایل رخ داد تغییرات اقلیم را می‌دانیم، و راه‌حل‌های برون‌رفت از آن را نیز به دست آورده‌ایم. جلوگیری از بالا رفتن دمای کره زمین به بیش از 1.5 درجه در دست ماست اما فقط در صورتی‌که همین حالا اقدام کنیم و آینده‌ای با کربن کم را در آغوش بکشیم.

حزب سبز نیز هشدار داده است کسانی که تغییرات اقلیم را به رسمیت نمی‌شناسند نسل‌های آینده بشر را با خطر مواجه می‌کنند. مردم شاهد هزاران مرگ در سال به دلیل تغییرات اقلیم خواهند بود. هر ثانیه‌ای که بر اثر انکار تغییرات اقلیم از دست می‌دهیم همان زمانی است که ما از نسل‌های آتی دزدیده‌ایم.

بر اساس نتایج این تحقیق که در ژورنال The lancet Planetary Health منتشر شده است دانشمندان بر این باورند که مرگ ومیر سالانه، از 3 هزار نفر بین سال‌های 1981 تا 2010 به 152 هزار نفر بین سال‌های 2071 تا 2100 خواهد رسید.

بیشتر این مردم بر اثر امواج گرما جان خود را از دست خواهند داد که باعث 99 درصد مرگ و میر‌های حاصل از تغییرات آب و هوایی خواهد بود. دانشمندان می‌گویند این مرگ میر از 2700 نفر فعلی به 151500 نفر تا سال 2071 خواهد رسید.

بر همین اساس تا سال 2080 بیش از 7500 بریتانیایی از امواج گرما، یخ‌بندان بی‌موقع و سیلاب جان خود را از دست خواهند داد.

در این مطالعه تاثیرات امواج گرما، یخ‌بندان بی‌موقع، آتش‌سوزی، خشکسالی، سیلاب و تندبادها در 28 کشور اتحادیه اروپا و نیز سوییس، نروژ و ایسلند بررسی شده است.

بر همین اساس،‌ بین سال‌های 1981 و 2010 بیش از 2300 فاجعه طبیعی آنالیز شده است و در این میان نحوه پیشرفت تغییرات اقلیم و چگونگی تاثیر آن بر مردم این ناحیه بررسی شده است.

در این تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تعداد مرگ و میر حاصل از یخبندان بی‌موقع کاهش یافته است. اما این کاهش بسیار کم بوده و به هیچ عنوان مهمتر از دیگر خطرات نمی‌تواند باشد.

از طرفی 10 درصد این خطرات مربوط به دیگر جنبه‌ها به غیر از تغییرات اقلیم، مثل افزایش جمعیت،‌ مهاجرت و شهرنشینی است.

مقامات چندین کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که امواج گرما و دمای بالا در حد 47 درجه سانتی‌گراد باعث رخ‌داد آتش‌‌سوزی‌های بسیار در کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، اسپانیا،‌ مقدونیه و آلبانی شده است.

این هفته دانشمندان اعلام کردند تا سال 2100 دمای هوا در جنوب آسیا به حدی بالا خواهد رفت که بیش از دمای مرگ‌آور خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن