شرکت ملی گاز ایران آماده پالایش روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز شد

در شرایط فعلی و با توسعه پارس جنوبی، توان و ظرفیت پالایش گاز ایران به حدود 900 میلیون مترمکعب در روز رسیده که پیش‌بینی می شود با بهره‌برداری از پروژه های بخش بالادستی و طرح‌های پالایشی در دست اجرا، این ظرفیت افزایش یابد.

بر این اساس، هم اکنون با اتکا به شبکه انتقال با وسعت بیش از 39 هزار کیلومتر، امکان تامین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و حتی صادرات به کشورهای همسایه فراهم شده است.

تاکنون بیش از 362 هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز شهری و روستایی در کشور اجرا شده و بیش از 11 میلیون و 755 هزار انشعاب در کشور نصب شده است که مسئولیت تامین گاز مورد نیاز یک‌هزار و 175 شهر و 29 هزار و 525 روستا (27 میلیون و 331 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی) را بر عهده دارند.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، براساس پیش‌بینی‌ها، با تکمیل عملیات گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان و تا پایان سند چشم انداز، همه جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. همزمان با مرور این تحولات مهم در صنعت گاز کشور اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای توسعه صنعت گاز در کشور را مرور می کنیم.

پایداری شبکه با وجود توقف واردات گاز ترکمنستان

اسدالله قره‌ خانی با بیان اینکه عملکرد مناسب شرکت ملی گاز ایران زمستان سال گذشته به گونه‌ای بود که باوجود قطع واردات گاز ایران از ترکمنستان، کشور هیچ گونه مشکلی در تامین و توزیع گاز مشترکان نداشته است، گفت: زمستان پارسال استان‌های شمالی کشور و سایر استان‌ها با افت فشار گاز مواجه نشدند و ما حتی با افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز هم روبرو بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باوجود گازرسانی به روستاهای کشور مشکلی در شبکه انتقال و توزیع گاز رخ نداد که این موضوع نشان دهنده آن است که شرکت ملی گاز به نحو احسن وظایف خود را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: عملکرد شرکت ملی گاز ایران به گونه‌ای است که هیچ نگرانی در بخش انتقال گاز به‌ویژه مناطق سردسیر وجود ندارد.

پرونده گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار بسته می‌شود

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس در تشریح عملکرد صنعت گاز کشور، گفت: باوجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و همچنین تورم موجود در کشور، وعده‌های دولت و وزارت نفت درباره گازرسانی محقق شده و یا به ارقام اعلام شده نزدیک شده‌ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای گازرسانی به روستاهای کشور تا حد گسترده‌ای عملی شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ تا پایان سال 98 و 99، تمام روستاهای بالای 20 خانوار باید از نعمت گاز برخوردار شوند.

بیگدلی با اشاره به اینکه بدون شک تا پایان سال 99 گازرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار در کشور به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: در حوزه انتخابیه خدابنده (استان زنجان) در سال 95، از 240 روستا تنها 35 روستا گازدار بود که امسال و قبل از فرا رسیدن فصل زمستان بالای 180 روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان بی‌نظیر است

محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس هم گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را جزو برجسته‌ترین فعالیت‌های تاثیرگذار دولت در این سال‌ها دانست و افزود: گازرسانی در استان سیستان و بلوچسستان شتاب گرفته و به نظرم فعالیت‌ها در این بخش بی‌نظیر است.

نماینده مردم تهران، مدیریت کلان در بخش گازرسانی، ارائه خدمات در مناطق محروم و استمرار نظم در اینگونه خدمات را توسط شرکت ملی گاز ایران بی‌نقص دانست.

افزایش تولید روزانه گاز ایران به یک میلیارد مترمکعب

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران باوجود شرایط تحریمی در صنعت گاز چه در حوزه داخلی و چه سطح بین‌المللی و تجارت گاز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، گفت: توسعه فازهای پارس جنوبی در شرایط تحریم به افزایش گازرسانی کمک شایانی کرده و بدون شک با توسعه پارس جنوبی، به تولید هزار میلیون مترمکعب گاز در روز خواهیم رسید که این امر، شرایطی را برای کشور ایجاد خواهد کرد که هم به توسعه مورد نظر دست یابیم و هم گازرسانی به نقاط مختلف، شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی گازرسانی را موجب فعال‌تر شدن بخش‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی دانست و افزود: باید از این مزیت کشور به بهترین نحو استفاده کرد، با دیپلماسی و تجارت فعال در حوزه گاز و توسعه بخش CNG می‌توانیم نه‌تنها نیازهای داخلی را برطرف کنیم، بلکه در بخش بین‌المللی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

دوره 40 ساله محرومیت مردم از نعمت گاز تمام شد

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دولت و در این حوزه انتخابیه، برخی روستاها که حتی خطوط انتقال گاز از کنار آنها عبور کرده بود و 40 سال از نعمت گاز محروم بودند، گازدار شده‌اند.

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه گازرسانی در این حوزه انتخابیه با 37 روستا از آغاز دولت تدبیر و امید آغاز شد و هم‌اکنون بسیاری از آنها اجرایی شده است، گفت: برخی از روستاهای این حوزه انتخابیه حدود 40 سال از نعمت گاز محروم بودند، در صورتی که لوله‌ها و خط انتقال گاز از این مناطق عبور می‌کرده که خوشبختانه در این دولت گازرسانی شدند.

ثبت رکوردهای جدید گازرسانی به روستاها

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه اقدام‌های مثبت شرکت گاز الگویی مناسب برای بسیاری از بخش‌های صنعت نفت کشور است، گفت: بدون شک اقدام‌های مثبت شرکت گاز نوعی محرومیت‌زدایی و رعایت عدالت در حوزه دسترسی به سوخت گاز برای کل کشور است.

وی با اشاره به عملکرد مناسب شرکت ملی گاز ایران در گازرسانی روستایی و شهری، تصریح کرد: خوشبختانه سرعت اقدام‌های شرکت گاز در بخش گازرسانی بسیار تحسین برانگیز بوده به طوری‌که امروز در دورترین روستاها طبق آمارهایی که وجود دارد بالای 90 درصد و حتی در برخی روستاها تا نزدیک 99 درصد نیز گازرسانی انجام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن