شناور کمک به سیل‌زدگان «ایران ساخت» شد

محققان ایرانی توانستند شناور کمک به سیلزدگان طراحی کرده و بسازند که با رانش هوایی در آب حرکت می‌کند و دارای آب خور بسیار کمی است، و می‌تواند در آبهای بسیار کم عمق ( 10 تا 15 سانتیمتر ) حرکت کند.

خسارت‌ ناشی از سیل‌های اخیر در کشور، اهمیت توجه به راه حل‌های به صرفه و فناورانه را بیش‌تر می‌کند. ساخت شناور ویژه با رانش هوایی، بخشی از پاسخ جوانان خلاق ایرانی به مشکلات ناشی از بلایای طبیعی است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها، میزان خسارت سیل در ایران رشد ۲۵۰ درصدی داشته است و بخش قابل توجهی از اعتبارات سالانه حوادث غیرمترقبه را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش بارش‌ها در سال آبی 98-97 یکی از عوامل تشدید سیل در کشور بود.

خوش‌بینانه ترین بر آوردها از خسارت 35 هزار میلیارد تومانی ناشی از سیل‌های اخیر در کشور حکایت دارد. سیل همیشه بخشی از تاریخ کشور بوده است. یک عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه تبریز در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها اظهار کرد که در 50 سال گذشته حداقل 2400 مورد سیل با درصد قابل توجه خسارت در کشور رخ داده است.

انتشار اخبار فراوان از جزئیات مشکلات روزمره کمک به سیل زدگان در حوادث اخیر بیش از گذشته لزوم توجه به راه حل‌های فناورانه را یاد آور شد. در اختیار داشتن وسیله ای با قابلیت تحرک در آب‌های کم عمق برای کمک سریع به مصدومین و ارسال دارو و آذوقه از جمله این نیازها است. در ساخت شناور امداد رسان همچنین باید به نکاتی مانند صرفه اقتصادی در تولید و بهای تمام شده نیز توجه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد توکلی، مدیر عامل شرکت طرح آفرینان پاسارگاد در این‌باره گفت: با توجه به رصد حوادث اخیر در مناطق سیل زده کشور به فکر طراحی و ساخت یک شناور هوایی در شرکت افتادیم. شناور مذکور با رانش هوایی در آب حرکت می‌کند و دارای آب خور بسیار کمی است، یعنی می‌تواند در آبهای بسیار کم عمق ( 10 تا 15 سانتیمتر ) حرکت کند.

وی افزود: این مزیت برای مناطق سیل زده به ویژه معابر، کوچه‌ها و خیابان‌های آب‌گرفته بسیار کار آمد و مفید است. این شناور می‌تواند دو  برانکارد حامل مصدوم احتمالی را به صورت همزمان حمل کند و همچنین 300 تا 400 کیلوگرم دارو یا هر مایحتاج دیگری را در پهنه سیل زده منتقل کند.

این فعال فناور از قابلیت های شناور ایران ساخت گفت و ادامه داد: این قایق در مرداب­ها یا نیزارهای پشت سدها و یا برخی مناطق در شمال کشور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محصول مذکور با قیمت 350 تا 400 میلیون تومان تولید می‌شود که یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی است. توکلی عنوان کرد که  برای موتور این قایق از یک نوع موتور خودور استفاده کرده‌ایم تا مجبور به واردات پر‌هزینه موتور مخصوص از خارج از کشور نباشیم و همین مسئله، استفاده از این قایق‌ها را به لحاظ اقتصادی منطقی کرده است و در نمونه­های بعدی می­توان نوع موتور و بدنه را ارتقا داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن