کسی گمان نمی کرد حناچی یکسال پا به رکاب شود

 14 آذر ماه سال گذشته وقتی برای اولین بار شهردار تهران با دوچرخه در روز «سه شنبه های بدون خودرو» در خیابان حاضر شد هم نگاه ها به سمتش عجیب و غریب بود و هم هیچ کس گمان نمی کرد این اقدام شهردار تهران یک سال تداوم پیدا کند.

در ابتدا دوچرخه سواری های شهردار تهران به چشم عده ای حرکتی عوام فریبانه می آمد و معتقد بودند شهردار تهران پس از یکی دو هفته دوچرخه سواری در سه شنبه های بدون خودرو حتما خسته می شود و به سراغ خودروی شخصی اش می رود. اما پیروز حناچی نه به فضاسازی های فضای مجازی توجه نشان داد و نه به کسانی که این حرکت او را پوپولیستی می دانستند. حناچی آنقدر در روزهای سه شنبه های بدون خودرو در خیابان های پایتخت رکاب زد و در روزهای برفی و بارانی با اتوبوس و مترو به محل کارش رفت تا بالاخره کسانی که در روزهای اول او را باور نداشتند امروز از این اقدام شهردار تهران تقدیر هم می کنند و معتقدند ممارست حناچی برای استفاده نکردن از خودروی شخصی در یک روز خاص می تواند گام بلندی برای نهادینه کردن این امر باشد.

تلاش حناچی برای تغییر مبلمان شهری

محمد درویش، فعال محیط زیست هم این اقدام شهردار تهران را ارزشمند می داند و می گوید: پیروز حناچی در بین تمام شهردارانی که طی 110 سال گذشته بر بلدیه مدیریت  کرده اند، اولین شهرداری است که شهامت، جسارت و هوشمندی لازم را داشت تا پرچم تغییر مبلمان شهری را از خودرو محوری به زیست محوری به اهتزار در بیاورد.

این فعال محیط زیست ادامه می دهد: حناچی برای این تغییر دست کم یک روز در هفته خودروی دولتی اش را کنار گذاشت و از دوچرخه استفاده کرد و در روزهای بارانی هم از مترو و اتوبوس برای رسیدن به محل کارش در خیابان بهشت استفاده کرد.

درویش معتقد است که این اقدام ارزشمند شهردار تهران توانسته موج خوبی را برای استفاده نکردن از خودروهای شخصی در دیگر کلانشهرهای کشور به وجود آورد، وی توضیح می دهد: بعد از دوچرخه سواری روزهای سه شنبه آقای حناچی بود که دیدیم شهرداران کلانشهرهای شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان خیلی جدی تر این موضوع را پیگیری کردند چون تهران همیشه برای سایر شهرهای کشور یک الگو بوده است.

مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یک سال از تصمیم شهردار تهران برای این اقدام می گذرد، اضافه می کند: پس از گذشت این مدت زمان ما دیگر نمی توانیم به دوچرخه سواری شهردار تهران با چند تن از همکارانش قانع باشیم تا آنها یک مسیری را از خیابان ستارخان تا بهشت رکاب بزنند اما حتی شاهد هیچ تغییری در مبلمان شهری خیابان ستارخان نباشیم.

درویش با اشاره به جمع آوری دوچرخه های بیدود از سطح شهر می گوید: سه شنبه ها می آیند اما ما هیچ تغییری در میزان ترافیک یا کاهش آلودگی هوا نمی بینیم، نه تنها در این زمینه تغییری رخ نداده حتی شهرداری نتوانسته پرسنل خود را که بیش از 60 هزار نفر هستند با این پویش همراه کند؛ معاونان و شهرداران 22 منطقه هم با این پویش همراه نشده اند.

پرسنل شهرداری پای کار بیایند

وی با طرح این پرسش که چرا با وجود پیروز حناچی به عنوان مدیر و عزمی جدی برای زیست محور کردن شهر تهران پرسنل شهرداری با شهردار هم قدم نشده اند، اضافه می کند: شهردار تهران جریان سازی را باید از شهرداری آغاز کند تا این امر به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه ها و وزارت بهداشت هم تسری پیدا کند و آنها پای کار بیایند و با کنار گذاشتن خودروهایشان از مدهای دیگر حمل و نقل استفاده کنند.

درویش با اشاره به لزوم بازنگری در شیوه عملکرد شهردار در این حوزه می گوید: آقای حناچی باید در این باره با مردم شفاف صحبت کند، انتظار ما این بود که طی یک سال گذشته دوچرخه های هوشمند نسل چهارم به نسل پنجم تبدیل شود و شاهد رونمایی از دوچرخه های دنده ای اشتراکی و دوچرخه های برقی باشیم.

ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری موضوع دیگری است که این فعال محیط زیست به آن اشاره می کند و می گوید: ما باید شاهد افزایش سرعت ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری طی یک سال گذشته می بودیم. این امکان وجود داشت که با ساخت مستندهای جذاب با حضور مستندسازهای حرفه ای مردم را به استفاده از دوچرخه ترغیب کنیم تا آنها راضی شوند خودروهای شخصی شان را کنار بگذارند.

درویش با بیان اینکه برای شهردار تهران فرصت کمی باقی مانده تا امر را نهادینه کند، می افزاید: اگر شهردار تهران تا یک سال و نیم آینده در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشد و مردم تغییر را احساس نکنند؛ آنها برای همیشه به این سیاست «نه» خواهند گفت و در این میان نه تنها تلاش شهردار بی فایده است بلکه ترویج دوچرخه سواری هم به امری محال تبدیل می شود.

 وی با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان بزرگترین شهرداری کشور با بیش از 60 هزار نفر پرسنل می تواند با اقدامات خود مردم را به این باور برساند که بحث استفاده نکردن از خودروهای شخصی یک موضوع جدی است، می گوید: مجموعه همشهری، خبرنگاران و پرسنل شهرداری تهران می توانند با استفاده از دوچرخه، شهروندان را به استفاده از دوچرخه سواری ترغیب کنند. شهرداری می تواند با ارائه مکانسیم هایی پرسنلی را که از دوچرخه برای رسیدن به محل کار خود استفاده می کنند؛ تشویق کند و حتی با افزایش ایستگاه های ارائه دوچرخه های اشتراکی بستر لازم را برای اشاعه استفاده از دوچرخه فراهم کند. من امیدوارم شهروندان شهرداری تهران و پیروز حناچی را جدی بگیرند و به طور حتم این موضوع به عملکرد شهردار تهران طی یک سال و نیم آینده بستگی دارد.

تهران امروز به واسطه یک سالگی اجرای پویش سه شنبه های بدون خودرو توسط شهردارش پیشروی این طرح محسوب می‌شود و حتی به همین دلیل هم کمیسیون اروپا از حناچی برای راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در سطح شهر تهران تشکر کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن