خوش‌بینی صنایع آلمان نسبت به چشم‌انداز سال ۲۰۲۰

نتایج یک نظرسنجی حاکی است که بخش بزرگی از صنایع آلمان چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ را مثبت ارزیابی می‌کنند. مطابق این نظرسنجی انتظار می‌رود که رشد اقتصادی آلمان در سال آینده به نسبت امسال افزایش یابد.

در میان صنایع آلمان احساس اطمینان نسبت به بهبود شرایط رو به رشد است اما همچنان نمی‌توان از یک نقطه عطف سخن گفت. با این همه سال ۲۰۱۹ با تمام دشواری‌ها رو به پایان است و بخش بزرگی از صنایع آلمان وضعیت سال آینده را کمی روشن‌تر می‌بینند.

این وضعیت را نظرسنجی انستیتو اقتصاد آلمان (IW) از ۴۸ انجمن اقتصادی تائید می‌کند. خبرگزاری آلمان شنبه ششم دی ماه (۲۷ دسامبر) خلاصه‌ای از نتایج این نظرسنجی را منتشر کرد.

میشائیل هوتر، رئیس این انستیتوی نزدیک به کارفرمایان، به خبرگزاری آلمان می‌گوید بارقه‌هایی از امید قابل مشاهده است اما هنوز نمی‌توان با اطمینان از رفع کامل خطر سخن گفت. او افزود نگرانی همچنان وجود دارد اما انتظار نمی‌رود که رشد اقتصادی کاهش یابد.

رشد اقتصاد آلمان در سال جاری به نسبت پیش‌بینی‌های سال گذشته اندکی کمتر بود و در ماه اکتبر به حدود نیم درصد رسید. دولت ائتلافی آنگلا مرکل پیش‌بینی می‌کند که این میزان در سال آینده به یک درصد برسد.

به گفته میشائیل هوتر وضعیت اقتصادی آلمان چندان درخشان نیست اما احتمال نمی‌رود که بحرانی مانند سال ۲۰۰۹ که با شدت و ضعف همه کشورهای صنعتی را فرا گرفت در آینده نزدیک تکرار شود.

او با اشاره به میزان بیکاری که در سال‌های اخیر مدام رو به کاهش بوده و سال جاری به کمتر از پنج درصد رسید و با توجه به افزایش قدرت خرید شهروندان، میزان رشد تولید ناخالص ملی آلمان در سال ۲۰۲۰ را ۹ دهم درصد پیش‌بینی کرد.

با وجود این خوش‌بینی‌ها، شرکت‌های آلمانی همچنان با چالش‌های زیادی روبرو هستند؛ مناقشه‌های تجاری بین‌المللی، معضلات گذار به دوران دیجیتال، تغییرات ساختاری و کندی رشد اقتصادی مانند گذشته بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی سایه افکنده‌اند.

۳۲ انجمن از ۴۸ انجمنی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند بر این نظرند که وضعیت اقتصادی شرکت‌ها در گذار از سال ۲۰۱۹ به ۲۰۲۰ بدتر از یک سال قبل است. سال گذشته ۲۱ انجمن چنین نظری داشتند. این مسئله نشان می‌دهد که سال جاری برای اغلب صنایع آلمان سال خوبی نبوده اما نافی امید به بهبود در سال آینده نیست.

ارزیابی منفی صنایع متکی به صادرات

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که این ارزیابی منفی بیشتر شامل شرکت‌های بزرگ وابسته به صادرات مانند صنایع خودروسازی، تولیدکنندگان ماشین‌آلات و وسایل برقی و صنایع شیمیایی می‌شود.

با این همه خوش‌بینی نسبت به وضعیت سال آینده بر بدبینی‌ها می‌چربد. ۱۹ انجمن شرکت کننده در نظرسنجی برآورد می‌کنند که شاخص تجاری شرکت‌های آنها در ۲۰۲۰ بهتر از امسال باشد.

در میان بقیه انجمن‌ها فقط ۱۲ انجمن برای سال آینده پیش‌بینی کاهش تولید را کرده‌اند و بقیه برآورد می‌کنند که وضع تغییری نکند. بر این پایه فقط یک چهارم انجمن‌ها وضعیت سال آینده را بدتر ارزیابی کرده‌اند.

بیشترین خوش‌بینی در سال آینده مربوط به شرکت‌های ساخت و ساز و فعالیت‌های مرتبط با آن است. کارهای ساختمانی به دلیل تقاضای بیش از عرضه در بازار از مدتی پیش از رونق زیادی، به خصوص در کلان‌شهرهای آلمان برخوردار بوده و گمان می‌رود این وضعیت تا چند سال‌آینده به همین شکل ادامه یابد.

در مقابل، صنایع ساخت ماشین‌آلات و تولید فولاد و دیگر فلزات انتظار دارند برای سال ۲۰۲۰ با کاهش سفارش روبرو باشند. کارشناسان معتقدند که برخی از صنایع دیگر مانند خودروسازی و تولید محصولات شیمیایی اگر با افزایش شاخص‌ها روبرو نباشند، دست‌کم شاهد توقف روند کاهشی آن خواهند بود.

در مجموع اغلب کارشناسان با اختلاف اندکی میزان رشد اقتصادی آلمان در سال آینده را حدود یک درصد برآورد می‌کنند. این میزان دو برابر رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود اما همچنان از رشد ۵ ۱ درصدی سال گذشته کمتر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن