فرار مدیر سابق نیسان؛ مخمصه شرکت کرایه جت

فرار ماجراجویانه مدیرعامل سابق خودروسازی نیسان – رنو از ژاپن به لبنان، با توقف ترانزیت در استانبول و همدستی چند شهروند ترکیه میسر شده است. مدیران شرکتی که جت را اجاره داده، می‌گویند از ماجرا و هویت مسافر خبر نداشتند.

کارلوس غصن (گون)، مدیرعامل سابق نیسان – رنو با دو جت اختصاصی متعلق به شرکت MNG از ژاپن به لبنان گریخت. جت اول از دوبی برای اوزاکا سفارش داده شده بود و جت دوم در فرودگاه استانبول در انتظار او بود. غصن در عملیاتی که شبیه سناریوی فیلم‌های جیمزباند بود، توانست ماموران ژاپنی را دور بزند و با استفاده از گذرنامه دوم، از توکیو به استانبول و از استانبول به بیروت برود.

یک روز پس از دستگیری هفت شهروند ترکیه به اتهام همدستی در این فرار، مدیران شرکت MNG، شرکت خدمات پروازهای چارتر، از ماجرا اعلام برائت کردند. آنها از شکایت قضایی علیه کارمندی خبر دادند که مسئول تطبیق هویت مسافر با گذرنامه بوده است. کارمند مربوطه اذعان کرده که برای رزرو جت، مشخصات سرنشین هواپیما یعنی غصن را دستکاری کرده است.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده که هیچیک از ماموران گمرک ورود و خروج غصن به استانبول را ثبت نکرده‌اند. خبرگزاری رسمی آناتولی می‌نویسد چهار خلبان، دو کارمند و یک کارگر بخش باربری فرودگاه استانبول در حال پاسخگویی به سوالات ماموران امنیتی هستند و به زودی دادگاهی می‌شوند.

لبنان: غصن را مسترد نمی‌کنیم

اینترپل (پلیس بین‌الملل) با صدور حکم جلب غصن از دولت لبنان خواسته که او را تحویل دهد. این حکم جلب، اعلان قرمز دارد که به معنای فوریت امر است اما دولت لبنان می‌گوید مدیرعامل سابق نیسان به صورت قانونی وارد بیروت شده؛ وانگهی بین لبنان و ژاپن قرارداد استرداد مجرم وجود ندارد.

محافل قضایی لبنان در عین حال اعلام کرده‌اند که از غصن در روزهای آینده سوالاتی خواهند پرسید. خود او گفته که به زودی در نشستی مطبوعاتی درباره علت فرار از ژاپن توضیح خواهد داد.

غصن ۶۵ ساله که تابعیت فرانسوی، برزیلی و لبنانی دارد، زمستان ۲۰۱۸ به اتهام اختلاس و فرار مالیاتی در توکیو بازداشت شد. او بعد از چهار ماه حبس، در آوریل ۲۰۱۹ به قید وثیقه‌ای سنگین از زندان بیرون آمد. او عملا در حبس خانگی به سر می‌برد و اجازه تماس تلفنی با همسرش را هم نداشت.

روز ۳۰ دسامبر اما غصن از لبنان سر در آورد و زیر گوش پلیس ژاپن از این کشور گریخت. از قرار این فرار با کمک کسانی که به عنوان نوازندگان یک کنسرت خصوصی به خانه‌اش آمده بودند میسر شد. نوازنده‌ها در واقع ماموران حرفه‌ای یک آژانس امنیتی بودند که کارلوس را بعد از کنسرت در جلد آلات موسیقی گذاشته و در نهایت به فرودگاه بردند. رویترز نوشت غصن از گذرنامه فرانسوی، دو نسخه داشت که همان را برای فرار استفاده کرد. گذرنامه‌های دیگر او در اختیار مقامات ژاپنی قرار داشتند.

کارلوس غصن در بیروت اعلام کرده که گروگان سیستم ناعادلانه ژاپن بود و به این علت این کشور را ترک کرد که پیشاپیش گناهکار شناخته می‌شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن