اقدامات پیشگیرانه سازمان بنادر برای تخلیه و بارگیری کالاهای با ماهیت خطرناک

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به دلیل اهمیت اعمال اقدامات ایمنی به منظور جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کالای خطرناک، پایانه نگهداری کالای خطرناک در بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

روانبخش بهزادیان  با بیان اینکه ایمنی بنادر یکی از اهداف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی است، افزود: برخی از کالاهایی که در بنادر تخلیه و بارگیری می شوند، به لحاظ ماهیت خطرناکی که دارند، نیازمند اعمال برخی از اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه ناشی از عملیات این نوع کالاها است.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد از عملیات کانتینری در کشور در بندرشهید رجایی صورت می گیرد و کانتینرهای حاوی کالای خطرناک نیز عمدتا از این بندر تخلیه و بارگیری می شوند.

وی با اشاره به احداث پایانه نگهداری کالای خطرناک در بندر شهید رجایی، خاطرنشان کرد: بر اساس مقررات موجود کلیه کالاهای حاوی کالای خطرناک اعم از کانتینرهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در این پایانه نگهداری می شوند و کلیه امکانات لازم به منظور برخورد ایمن و مناسب با کالای خطرناک نیز در این پایانه پیش بینی شده است.

بهزادیان افزود: به جز بندر شهید رجایی تنها بندری که به پایانه کالای خطرناک تجهیز شده است، در سایر بنادر کانتینری از جمله بوشهر، خرمشهر و بندر امام خمینی نیز محل نگهداری کانتینرهای حاوی کالای خطرناک از سایر انواع کالاها مجزا است. 

مدیرکل امور بندری در خصوص برنامه آموزشی در این زمینه، گفت: کلیه پرسنل پایانه کالای خطرناک آموزش های لازم را در خصوص نحوه رفتار با کالای خطرناک را دیده اند. این دوره ها هم در داخل کشور و در خارج از کشور برگزار می شود. آخرین دوره ای که در این خصوص توسط سازمان انرژی اتمی در مورد حمل و نقل و نگهداری کالای کلاس هفت (مواد رادیواکتیو) برگزار گردید که در آن نمایندگان سازمان و بنادر در آن شرکت داشته اند.

بهزادیان درباره عملکرد این سازمان در حوزه کالاهای خطرناک توضیح داد: به لحاظ آماری در سال گذشته عملکرد ترمینال کالای خطرناک در بندر شهید رجایی نزدیک به ۴۲ هزار TEU بوده است که شامل کلیه رویه های اعم از واردات، صادرات و ترانزیت می شود. این رقم در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۶۲ هزار TEU گزارش شده که رشد ۴۷ درصدی را نشان می دهد که انتظار می رود این میزان رشد تا پایان سال افزایش یابد.

وی تاکید کرد: موضوعات و مباحث مربوط به کالای خطرناک در سازمان بین المللی دریانوردی به صورت منظم توسط اداره کل امور بندری مورد پایش قرار دارد و هر ساله با تشکیل جلسات منظم کلیه اسناد پیشنهادی کشورهای عضو در این خصوص که در سایت سازمان مذکور منتشر می شود مورد بررسی قرار گرفته و نظرات کارشناسی در مورد آنها توسط نمایندگان اعزامی به جلسات مذکور انعکاس می یابد.

وی افزود: اداره کل امور بندری به صورت جداگانه در مورد برخی از کالا که واردات و صادرات آنها در بنادر کشور به میزان قابل توجه است، نیز اقدام به تدوین دستورالعمل های جداگانه ای نموده است. به عنوان مثال، گوگرد یکی از این کالاهاست که این اداره کل با همکاری کارشناسان بنادر اقدام به تدوین یک دستورالعمل در مورد تخلیه، بارگیری، نگهداری و حمل آن نموده است.

بهزادیان با بیان اینکه سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) به منظور تامین ایمنی عملیات تخلیه، بارگیری و حمل این نوع کالاها، کد اجرایی نگهداری و حمل کالاهای خطرناک موسوم به IMDG را تدوین کرده است، گفت: این کد در خصوص اجرای مفاد مندرج در فصل هفتم از کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) است که یکی از اصلی ترین و مهمترین کنوانسیون های مصوب آیمو محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران عضو این کنوانسیون است، لذا رعایت الزامات مندرج در کد IMDG در بنادر تحت حاکمیت ایران بر عهده این سازمان است.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته بهزادیان: اداره کل امور بندری به عنوان متولی اجرای الزامات کد IMDG تا کنون اقدامات متعددی را به منظور اجرایی سازی این کد در بنادر صورت داده است. رعایت مفاد کد مذکور برای ایمنی جان اشخاص و کارگران بندری و نیز جلوگیری از صدمه به اموال و زیرساخت های بندری و تامین ایمنی کالا در زمان حمل با کشتی اجتناب ناپذیر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن