هیچ کشتی ایرانی به دلیل نداشتن سوخت کم سولفور توقیف یا جریمه نشده است

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که تاکنون گزارشی از توقیف یا جریمه کشتی های ایرانی به دلیل نداشتن سوخت کم سولفور دریافت نکرده ایم.

علیرضا خجسته درباره آخرین وضعیت تولید و بانکرینگ سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها و ناوگان تجاری دریایی ایران، اظهار داشت: تاکنون گزارشی از شرکت‌های کشتیرانی ایرانی و به خصوص دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش در خصوص توقیف یا اعمال جریمه علیه ناوگان حمل و نقل دریایی کشورمان به دلیل عدم رعایت دستورالعمل آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) مبنی بر لزوم استفاده از سوخت با سولفور نیم درصد دریافت نکرده ایم.

وی افزود: اگر اتفاقی تا کنون رخ داده بود یا این شرکت‌ها به سازمان بنادر اعلام می‌کردند یا بندر کشوری که اقدام به جریمه یا توقیف ناوگان تجاری ایران کرده بود، البته با توجه به اینکه اجرای این دستورالعمل برای همه کشورها سخت است به نظر می‌رسد سایر بنادر دنیا تا یکی دو ماه آینده در خصوص اجرای این دستورالعمل با مسامحه برخورد می‌کنند.

وزارت نفت تاکنون مقداری سوخت کم سولفور به کشتی‌های تجاری بین المللی تحویل داده است

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: وزارت نفت هم تاکنون مقداری سوخت کم سولفور به کشتی‌های تجاری بین المللی تحویل داده و شناورهای اقیانوس پیما که سفرهای بین المللی دارند، می‌توانند سوخت منطبق با دستورالعمل سازمان جهانی دریانوردی از وزارت نفت تحویل بگیرند.

به گفته خجسته، وزارت نفت مدعی است که می‌تواند روزی ۱۵ هزار تن سوخت کم سولفور تولید کند اما در انتقال آن کمی مساله دارند. تا هفته گذشته ۵ تا ۶ هزار تن سوخت با سولفور نیم درصد به ناوگان کشتیرانی‌های ایران تحویل داده شده بود که احتمالا کمی بیشتر شده است چراکه قرار بود شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، با چند پیمانکار حمل سوخت از پالایشگاه شازند به بندرعباس مذاکره کنند که این مشکل برطرف شده و توانسته اند با پیمانکار به توافق برسند.

نقش سازمان بنادر در تعیین قیمت سوخت

وی درباره قیمت نیز اظهار کرد: سازمان بنادر به هیچ عنوان در قیمت سوختی که به شرکت‌ها ورود نمی‌کند، هرچند که مذاکراتی داشتیم تا وزارت نفت با قیمت‌های منصفانه اقدام به فروش سوخت کم سولفور به شرکت‌های کشتیرانی کند. سوخت نیم درصد سولفور در تمام دنیا سوخت گرانی است چون در هنگام پالایش و تصفیه آن و تبدیل ۳.۵ درصد سولفور به نیم درصد، از حجم سوخت کاسته می‌شود اما ما از قیمت تمام شده تولید این سوخت اطلاعی نداریم ولی به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی با بازارهای جهانی ندارد چون وزارت نفت قبلا رقمی که بابت قیمت سوخت از شرکت‌های کشتیرانی مطالبه می‌کرد، ۹۰ درصد فوب (Free On Board) خلیج فارس بود، اما برای نیم درصد سولفور تا کنون رقمی به سازمان بنادر اعلام نکرده اند.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص خرید سوخت نیم درصد سولفور از دیگر کشورها، گفت: سازمان بنادر وظیفه‌ای ندارد که سوخت ناوگان را تامین کند و این موضوع بر عهده خود شرکت‌های کشتیرانی است ولی ظاهرا برخی شرکت‌های سوخت رسان (بانکرینگ ها) از فجیره (امارات) و ترکمنستان که به طور طبیعی سوخت با سولفور پایین تولید می‌کنند، این نوع سوخت کشتی را خریداری کرده اند که از حجم و رقم آن اطلاعی نداریم.

خجسته با بیان اینکه این سازمان در نشست‌های مشترک شرکت‌ها و تشکل‌های کشتیرانی با وزارت نفت حضور دارد اما در تصمیم گیری ها دخالتی نمی‌کند، یادآور شد: این سازمان رگولاتور و قانونگذار است و در مباحث اقتصادی شرکت‌ها نمی‌تواند ورود کند.

وی درباره اضافه شدن پالایشگاه‌های جدید به چرخه تولید سوخت کم سولفور که در کنار پالایشگاه شازند، به مجموع تولید سوخت کشتی‌ها کمک  می کنند، گفت: قرار بود پالایشگاه آبادان نیز به این چرخه افزوده شود اما توافق در این خصوص حاصل نشد چون قرار شد نفت خام با کیفیت به عنوان خوراک به پالایشگاه آبادان بدهند تا از آن سوخت کم سولفور تولید شود اما به این نتیجه رسیدند که چنین کاری سبب می‌شود تا پسماندی که از این واکنش شیمیایی به دست می‌آید، قابل استفاده نیست، بنابراین تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه آبادان منتفی است.

کشتیرانی‌ها می‌توانند به جای سوخت مورد نظر آیمو، از گازوئیل استفاده کنند

به گزارش «انرژی امروز»از سازمن بنادر و دریانوردی، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره استفاده از گازوئیل برای تامین سوخت ناوگان کشتیرانی تجاری کشور به جای سوخت با سولفور نیم درصد، تصریح کرد: کشتیرانی‌ها می‌توانند به جای سوخت مورد نظر آیمو، از گازوئیل استفاده کنند و وزارت نفت هم مشکلی برای تولید گازوئیل ندارد و به راحتی خرید گازوئیل با سولفور نیم درصد از بورس انرژی امکان پذیر است؛ اما مشکل این است که گازوئیل کمی گران‌تر است و آن را با نرخ آزاد و فوب خلیج فارس محاسبه می‌کند. چون می‌گویند شما کرایه حمل بار را به نرخ بین المللی دریافت می‌کنید و باید نرخ سوخت را نیز به قیمت بین المللی خریداری کنید، ضمن اینکه بیشتر پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده اند و از قوانین مربوط به تامین سوخت با نرخ یارانه‌ای، تبعیت نمی‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن