دانش‌بنیان‌ها به آب و برق می‌رسند

قرار است کالاهای پرکاربرد در صنعت آب و برق را مجموعه‌های دانش بنیان بسازند.

روز یکشنبه قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو امضا خواهد شد که در پی آن داخلی‌سازی کالاهای پرکاربرد صنعت آب و برق انجام خواهد شد. از جمله فعالیت‌هایی که مجموعه‌های دانش بنیان کشور قرار است در قرارداد جدید دنبال کنند، هوشمندسازی مصرف آب وبرق، مباحث سدسازی، آبیاری، زهکشی و تجهیزات سخت افزاری در شبکه انتقال قدرت است.

بر اساس این قرارداد که سه روز دیگر به امضا می‌رسد توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری در حوزه آب و برق در کشور، مدنظر قرار گرفته است.

همکاری 5 ساله

همکاری مشترک وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری به مدت 5 سال است و پس از آن به‌طور قطع مجموعه‌های دانش بنیان می‌توانند در بخش‌های مختلف برق و آب کشور به حد بالایی از خودکفایی و تولیدات فناورانه برسند. در این قرارداد 5 محور استراتژیک دنبال خواهد شد. اولین محور شناسایی و رفع نیازهای فناورانه زیر مجموعه وزارت نیرو است. دومین محور در همکاری مشترک وزارت نیرو با مجموعه‌های دانش بنیان، همکاری در توسعه بازار محصولات، خدمات و راهکارهای فناورانه و نوآورانه در صنایع آب و برق است. توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و فناور و استارتاپ‌های مرتبط با حوزه صنایع آب و برق هم از دیگر موضوعات قرارداد مشترک است. همکاری در ایجاد و توسعه ابزارها و نهادهای تخصصی تسهیل گر تبادل فناوری و همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ملی صنعت آب و برق هم قرار است مورد پیگیری قرار گیرد.

دیده نشدیم

حسین احمدوند، از مجموعه‌های دانش بنیانی در حوزه آب درباره قرارداد مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری با وزارت نیرو می‌گوید: سال‌های متمادی است که در حوزه آب (بخش آبیاری) فعالیت می‌کنم اما نتوانستم با وزارت نیرو فعالیت مشترکی داشته باشم، این وزارتخانه طی این سال‌ها حاضر به انجام پیشنهادات و ایده ما نبود. با قرارداد جدیدی که امضا خواهد شد، خیلی از مجموعه‌های دانش بنیان و استارتاپی امکان فعالیت در حوزه آب به خصوص بهینه‌سازی مصرف خواهند داشت. او ادامه داد: برای تحقق بهینه‌سازی مصرف آب، راه حل‌های متعددی وجود دارد، اما به جهت عدم سرمایه‌گذاری و همچنین نپذیرفتن ریسک آن توسط سرمایه گذاران و وزارتخانه‌های مرتبط خیلی از راهکارها روی کاغذ و ذهن مانده است. با رویکرد جدید وزارت نیرو و نقش آفرینی دانش بنیان‌ها می‌توان در این بخش به رخدادهای خوبی دست یافت.

نیاز به فناوری داریم

امید نقش بند که چند سالی است در حوزه دانش‌بنیان‌ها ورود کرده و پروژه‌هایی هم در بخش‌های آب و نیرو داشته است، می‌گوید: اگر امروز می‌بینیم در سیستان و بلوچستان سیل آمده و باعث خسارت‌های سنگین شده است، به دلیل آن است که در تکنولوژی و استفاده از روش‌های فناورانه موفق عمل نکردیم، حال ورود دانش بنیان‌ها کمک می‌کند تا در این حوزه به پیشرفت‌های علمی برسیم و از سویی به سمت خودکفایی هم حرکت کنیم.

تسهیل در صدور استانداردها

همکاری و حمایت از تسهیل در صدور استانداردها، تاییدیه‌ها و گواهینامه‌های کارایی و کیفیت برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها از دیگر اقداماتی است که وزارت نیرو قرار است در قرارداد جدید، انجام دهد. حمایت‌های لازم برای اجرای طرح‌های دانش بنیان ملی در حوزه آب و برق و حمایت از تحقیق و توسعه در خصوص طرح‌هایی که برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود از طریق عقد قرارداد‌های تضمین خرید و قراردادهای پژوهشی از دیگر موضوعاتی است که وزارت نیرو دنبال خواهد کرد. آخرین تعهد وزارت نیرو در قرارداد مشترک بین وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری، اجرای برنامه راهبردی و عملیاتی شرکت مادر تخصصی ساتکاب(شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالاهای آب و برق)، مبنی توسعه تعامل، همکاری و مشارکت با تشکل‌های بخش خصوصی فعال و تقویت نقش موثر آنها در فرآیند‌های مربوط به تصمیم‌سازی برای پیشنهاد سیاست‌های راهبرد‌های حاکمیتی مرتبط با بومی‌سازی فناورهای نوین و ساخت داخل و همچنین توسعه همکاری با مراکز دانش بنیان و نهادهای علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی فعال در صنعت و توسعه نقش پارک‌های علم و فناوری واقعی و مجازی، بورس ایده با هدف تولید محصولات دانش بنیان است.

تقویت شتابنده‌های آب و برق

در این میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از 4 بسته حمایتی برای دانش بنیان‌هایی که قرار است در حوزه آب و برق فعالیت کنند، در نظر گرفته است. اولین نکته حمایت از ایجاد و تقویت شتابنده‌های تخصصی فعال در حوزه‌های آب و برق است. دومین نکته، حمایت از ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه صنایع آب و برق است. شناسایی و ارزیابی شرکت‌های توانمند دانش بنیان و فناور در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ملی صنعت آب و برق و حل مساله مدیریت بار در ساعات اوج مصرف تابستان هم از دیگر حمایت‌هایی است که معاونت علمی ریاست جمهوری خواهد داشت.

از سویی فعالان این حوزه قرار است برای ساخت و اجرای پروژه‌های مورد تایید کمیته راهبردی از جمله سرمایه در گردش، مشارکت در اجرا و ضمانت نامه از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت شوند.

در راستای داخلی‌سازی در صنعت آب و برق قرار است معاونت علمی ریاست جمهوری از ایجاد زیرساخت لازم برای ارزیابی و پذیرش ریسک محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها حمایت کند.

راه‌اندازی فن بازار تخصصی در حوزه آب و برق

در داخلی‌سازی صنعت آب و برق که بزودی تعداد انبوهی از مجموعه‌های دانش بنیان و استارتاپی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری تعهدات مشترکی هم دارند.

از جمله اقداماتی که بزودی انجام خواهد شد، ایجاد و راه اندازی فن بازار تخصصی در حوزه آب وبرق است. همچنین قرار شده پارک علم و فناوری نیرو راه اندازی شود. همکاری در تعریف مدل‌های حقوقی نوین به منظور تسهیل بهره‌برداری از توان فناوری داخلی و همکاری در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس ملی مانند، شبکه هوشمند برق ایران و رصد خانه ملی آب هم با سرعت پیگیری خواهد شد. طراحی و استقرار سامانه و بانک اطلاعاتی در زمینه ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و فناورانه صنعت آب و برق هم از دیگر موضوعاتی است که در قرارداد بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود. نکته پایانی که مدنظر طرفین قرار گرفته، همکاری و ارتباط با فعالان بین‌المللی، استارتاپ‌ها، مراکز علمی و دانشگاه‌های بین‌المللی به منظور توسعه کارآفرینی و تبادل فناوری است. این قرارداد که بزودی امضا و اجرایی می‌شود، باعث خواهد شد که در صنعت آب و برق اتفاق‌های جدیدی رخ دهد و بیش از 100 شرکت دانش بنیان برای حرکت به سمت فعالیت‌های نوآورانه حرکت کنند.

7 تعهد نیرو

در حالی که مجموعه‌های دانش بنیان و استارتاپی، از عدم پذیرش وزارت نیرو گلایه‌های متعددی دارند، در قرارداد وزارت نیرو با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 7 تعهد بر دوش وزارت نیرو گذاشته شده است. تسهیل‌گری در ورود شرکت‌های دانش بنیان و فناور، شتاب دهنده‌ها، پارک‌های فناوری و استارتاپ‌های مرتبط در لیست سازندگان و خدمات دهندگان مورد تایید وزارت نیرو، از مهم‌ترین تعهداتی است که وزارت نیرو در رویکرد جدید قرار است دنبال کند. از سویی، وزارت نیرو در قرارداد جدید می‌خواهد از انجام آزمایش‌های میدانی محصولات و خدمات جدید شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه آب و برق حمایت کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن