بومی‌سازی یکی از تجهیزات دمایی در نیروگاه‌های برق‌آبی

دستگاه کالیبراسیون سنسورهای دمایی که در نیروگاه‌های برق‌آبی کاربرد دارد، برای نخستین بار در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بومی‌سازی شد.

فریبرز کاویانی، مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه کارون4 با اعلام این خبر افزود: هر ساله در زمان انجام بازرسی‌های سالیانه جهت کالیبراسیون سنسورهای دمایی، از نمونه خارجی کوره دمایی خشک استفاده می‌شود که این کوره دمایی دارای معایبی از جمله دقت و کیفیت پایین پروسه کالیبراسیون سنسورهای دمایی، با توجه به ساختار کوره موجود، صرف زمان زیادی پروسه کالیبراسیون سنسورهای دمایی و صرف هزینه زیادی در هر اورهال سالیانه جهت اجاره این نوع کوره دمایی بود.

وی افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده، ایده ساخت کالیبراتور Oil Bath (کوره دمایی حمام روغن) که الهام گرفته از طراحی کنترل کننده تطبیقی مقاوم برای کنترل دما و غلظت راکتور شیمیایی است، توسط مهندس `مجتبی مرادی` کارشناس ابزار دقیق نیروگاه کارون4 شکل گرفت و این مهم را به انجام رساند.

در ادامه، مرادی مبتکر این طرح در خصوص ویژگی‌های این دستگاه  اظهار داشت: این دستگاه در مقایسه با نمونه مشابه خارجی علاوه بر رفع مشکلات موجود، دارای قابلیت‌ها و مزایایی از جمله قابلیت کالیبراسیون هم‌زمان پنج سنسور دمایی، قابلیت استفاده هم‌زمان سنسور دمایی مرجع و سنسور دمایی تحت آزمایش، قابلیت افزایش ظرفیت دمایی، قابلیت اتصال انواع سنسورهای دمایی، دقت و کیفیت بالای پروسه کالیبراسیون سنسورهای دمایی و تعمیر و نگهداری آسان است.

کارشناس ابزار دقیق نیروگاه کارون4 با بیان اینکه قیمت تمام شده این دستگاه یک سوم نمونه خارجی است، افزود: هزینه ساخت این دستگاه، با هزینه‌ای که هر ساله جهت اجاره نمونه خارجی پرداخت می‌شد، برابری می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن