بازار نفت از طرابلس خط می‌گیرد

پایگاه خبری ‌ام اس‌ان‌بی‌سی گزارش داد که قیمت نفت خام برنت با 1.1 درصد افزایش در روز دوشنبه به 65.59 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از روز 9 ژانویه(19 دی) است.

قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» نیز با 58 سنت(یک درصد) افزایش به 59.12 دلار در هر بشکه رسید. قیمت این دو نفت پایه در روز دوشنبه به بالاترین سطح طی یک هفته گذشته رسیده است.

تحلیلگران افزایش تنش‌ها در لیبی میان گروه‌های رقیب(نیروهای وفادار به خلیفه حفتر در شرق و دولت وفاق ملی در طرابلس) در این کشور را علت اصلی این افزایش می‌دانند. روز شنبه شرکت ملی نفت لیبی از تعطیلی دو میدان نفتی بزرگ این کشور توسط نیروهای وفادار به خلیفه حفتر خبر داد.

این پایگاه خبری درباره بازارهای جهانی نیز نوشت: بازارهای اروپایی در روز دوشنبه با اندکی کاهش معاملات خود را آغاز کردند. بازارهای اروپایی منتظر برگزاری نشست اقتصادی در داووس سوئیس و جهت گیری‌های سیاستگذاران و رهبران جهانی که در این نشست شرکت می‌کنند، هستند. بر این اساس، شاخص بورس FTSE با 21 واحد افت در روز دوشنبه 28 صدم درصد کاهش پیدا کرد.

شاخص سهام داکس نیز 4 صدم درصد کاهش یافته است. بازار بورس استاکس 600 اروپا با یک دهم درصد افت در روز دوشنبه مواجه شد. در این بازار شاخص‌های بانکی حدود 5 دهم درصد کاهش یافته‌اند در حالی که شاخص‌های نفت و گاز این بورس به‌خاطر بحران لیبی 3 دهم درصد رشد داشته‌اند.

در بازارهای آسیا بیشتر بورس‌ها رشد داشته‌اند و علت اصلی آن تصمیم بانک خلق چین برای بدون تغییر نگه داشتن نرخ بهره وام در مقیاس 4.5 درصد در بازار بانکی این قدرت اقتصادی در شرق آسیا است.

در زمینه قیمت طلا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، قیمت طلا در روز دوشنبه به بالاترین سطح خود طی یک هفته گذشته رسید. حمله موشکی یمن به یک پایگاه نظامی شبه نظامیان وابسته به عربستان در روز شنبه و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی باعث افزایش تقاضا برای این سرمایه پشتیبان طی روزهای گذشته شده است. همچنین افزایش خرید طلا به‌دلیل سال نو چینی از دیگر دلایل این افزایش است.

براین اساس، قیمت شمش طلا با 3 دهم درصد افزایش به 1560.89 دلار در هر اونس رسید. بالاترین قیمت شمش در یک ماه گذشته روز 10 ژانویه بود که به 1562.51 دلار رسیده بود. قیمت طلای آتی در بازار امریکا نیز در 1560.50 دلار ثابت ماند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن