کاهش 4.1 درصدی تلفات برق از سال 92 تا 97

توسعه صنعت آب و برق یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید در راستای توسعه پایدار در کشور بوده و در این مسیر علی رغم مشکلات زیاد و تحریم‌ها اقدامات قابل توجهی انجام شده است و همچنان در دستور کار قرار دارد.

طی ۶ و نیم سال گذشته تا کنون ۳۹ سد بزرگ به بهره برداری رسیده و تا پایان دولت دوازدهم ۳۱ سد دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین تعداد تصفیه‌خانه‌ها نیز در این مدت افزایش بیش از دو برابری داشته و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان دولت تدبیر و امید به سه برابر می رسد.

تامین آب سالم پایدار آشامیدنی نیز یکی دیگر از اهداف مهم دولت در راستای  توسعه صنعت آب و ایجاد عدالت در تامین آب سالم و بهداشتی بوده  است. بررسی ها از افزایش ۷ برابری دسترسی روستاییان به آب آشامیدنی سالم نسبت به دولت های قبل حکایت دارد و تا پایان دولت این رقم به ۱۰ برابر می افزایش می یابد.

در زمینه تولید برق نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. بر این اساس گزارش ها نشان می دهد تعداد نیروگاه‌های آبی در دولت تدبیر و امید رشد ۲۱۸ درصدی یافته است. همچنین اقدامات موثری در خصوص کاهش تلفات میزان برق صورت گرفت. میزان تلفات برق طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ از ۱۵.۲ درصد به ۱۱.۱ درصد کاهش یافت که بیانگر کاهشی ۴.۱ درصدی است. این میزان کاهش به‌معنای صرفه‌جویی در احداث ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۵ میلیارد یورو و کاهش ۸ میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها در این بازه زمانی است.  همچنین روند توسعه نیروگاه های خورشیدی و خوداتکایی در ساخت تجهیزات آن، در ۶ و نیم سال گذشته شتاب گرفته است.

پویش #هرهفته_الف_ب_ایران یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو با هدف افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور است که از نیمه دوم امسال کلید خورد و اینک به ایستگاه چهاردهم را پشت سر گذاشته است. هدف‌گذاری پویش الف. ب ایران تا پایان سال، افتتاح ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در این راستا روز سه شنبه ۸ بهمن ماه با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو، طرح های مهمی در حوزه برق و آب استان تهران به بهره برداری رسید.  بر این اساس  فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران در شهرستان پاکدشت به بهره برداری رسید.  با آغاز بهره‌برداری از این طرح، آب آشامیدنی شهرستان‌های پاکدشت، ورامین، قرچک و پیشوا از نظر کمی و‌کیفی ارتقا خواهد یافت.

علاوه بر این افتتاح دو پروژه آب‌رسانی روستایی با ارزش سرمایه گذاری ۵۴.۸ میلیارد تومان شامل آب رسانی به ۷۲ روستا در سطح استان با ۲ کیلومتر خط انتقال۱۱۶کیلومتر شبکه توزیع به منظور تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش و ایجاد تاسیسات فاضلاب روستای امامزاده داوود به ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با دستور رئیس جمهور انجام شد.

همچنین سه پروژه نیروگاه تجدیدپذیر شامل نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهر ری، نیروگاه خورشیدی ۲.۷ مگاواتی شهر ری و نیروگاه خورشیدی ۸.۴ مگاواتی دماوند با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۲۷ میلیارد تومان نیز با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌داری رسید.

در این مراسم همچنین با دستور رئیس جمهور ۲۱ پروژه تامین برق استان با ارزش سرمایه گذاری ۳۴۷ میلیارد تومان شامل ارتقای توان علمی نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات ، ۷ پروژه پست‌های انتقال برق و خطوط برق استان به  منظور تامین نیاز مشترکین و افزایش قابلیت اطمینان شبکه و کاهش خاموشی‌ها و ۱۳ پروژه پست‌های فوق توزیع و خطوط برق‌رسانی نیز به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمهوری در مراسم بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه هفتم آب تهران  و همچنین طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران با اشاره به افتتاح فاز یک این تصفیه خانه در سال ۹۴ گفت: آن روزها ما نگرانی شدیدی برای تامین آب مورد نیاز مردم تهران داشتیم و اگر واقعا این واحد آن روز افتتاح نمی شد در تابستان سال ۹۵ دچار مشکل اساسی در تامین آب مورد نیاز بخش بزرگی از منطقه جنوب و شرق تهران می شدیم.

دکتر حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز بعد از ۴ سال شاهد افتتاح واحد دوم هستیم  گفت: این تصفیه‌خانه در واقع در هر ثانیه ۵ مترمکعب آب بهداشتی و سالم برای جمعیت بزرگی حدود ۲ میلیون نفر در منطقه جنوب و شرق تهران و همچنین ورامین، پاکدشت، پیشوا، باقرآباد و روستاها و شهرهای این منطقه را تامین می کند.

او با اشاره به اهمیت توسعه صنعت آب و برق در کشور به خصوص در شرایط تحریم تصریح کرد:  افتتاح بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در یک روز در استان تهران همیشه مهم و در شرایط تحریم و سختی و فشار، مهم تر است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در عرض ۴ ماه ۱۳۳ پروژه مهم آب و برق در ۲۲ استان با ارزش نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شده اظهار کرد: این به معنی قدرت دولت و مردم و تلاش ارزشمندی است که امروز در حال انجام است.

وزیر نیرو نیز در این مراسم با بیان اینکه طرح‌های ارزنده و مهمی در رابطه با تامین و توزیع آب باکیفیت برای استان تهران اجرا شده است، گفت: حضور جمعیت ۱۴ میلیونی در استان تهران نشان از اهمیت توجه به پروژه‌های آب این استان دارد.

رضا اردکانیان اظهار داشت: در پویش الف ب ایران در سطح کشور و در ۲۲ استان ۱۳۳ پروژه مهم آب فاضلاب و برق با سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان افتتاح شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، اردکانیان گفت: در این دولت ۲ برابر آنچه تا پیش از این دولت، اجرا شده، تصفیه‌خانه احداث شده است، و با ۳۱ تصفیه‌خانه دیگری که طبق برنامه تا نیمه سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود این رقم به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن