توزیع روزانه ۶ هزار تن ال ‌پی‌ جی در کشور

وزیر نفت گفت: ال‌پی‌جی تولیدی در کشور برای مصرف سوخت خودرو نیست، بلکه باید برای پخت‌وپز خانوارهای فاقد گاز طبیعی که ۲ میلیون هم بیشتر نیستند، مصرف شود. بر این اساس مصرف ماهانه این خانوارها ۶ هزار تن خواهد بود، در حالی که ما روزانه ۶ هزار تن ال‌پی‌جی در کل کشور توزیع می‌کنیم.

بیژن نامدار زنگنه درباره مصرف گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور گفت: هم‌اکنون بعضی از خودروها از ال‌پی‌جی به‌صورت غیراستاندارد به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: چندی پیش بحث‌هایی مبنی بر کمبود ال‌پی‌جی مطرح شده بود، اما باید یادآور شد که مقدار توزیع این سوخت کم نشده است و همه ال‌پی‌جی تولیدی، داخل کشور توزیع می‌شود. بخش زیادی از کپسول‌های ال‌پی‌جی در خودروها با کیت‌های غیراستاندارد به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود، زیرا نسبت به بنزین ارزان‌تر است.

وی ادامه داد: ال‌پی‌جی تولیدی در کشور برای مصرف سوخت خودرو نیست، بلکه باید برای پخت‌وپز خانوارهای فاقد گاز طبیعی که ۲ میلیون هم بیشتر نیستند، مصرف شود. بر این اساس مصرف ماهانه این خانوارها ۶ هزار تن خواهد بود، در حالی که ما روزانه ۶ هزار تن ال‌پی‌جی در کل کشور توزیع می‌کنیم.

سی‌ان‌جی؛ سوخت بومی

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا به سمت افزایش مصرف ال‌پی‌جی گام برنمی‌داریم، ادامه داد: به نظر بنده سوخت طبیعی بومی ما گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) است که استفاده از آن به نفع اقتصاد ملی ماست.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه طرح پتروپالایشی ابلاغ شده است، اظهار کرد: شرایط این طرح اعلام شده است از این رو متقاضیان می‌توانند تا ۱۷ اسفندماه تقاضای خود را به صورت کتبی اعلام کنند و تا آخر اردیبهشت سال آینده هم پیشنهاد خود را با فرمت اعلام‌شده ارائه دهند.

وزیر نفت ادامه داد: ما طی ۶۰ روز تقاضاهای ارائه‌شده را بررسی می‌کنیم، عامل محدودکننده ما توانایی صندوق توسعه ملی است. باید دید این صندوق چه مقدار توانایی تنفس خوراک برای پرداخت دلاری دارد، حال طبق آیین‌نامه باید در هیئت امنای صندوق هم تصویب شود.

زنگنه گفت: ساخت این طرح‌ها از منابع مردم خواهد بود، اما پس از تکمیل دوران ساخت، قانون‌گذار اعلام کرده است که براساس پولی که سرمایه‌گذاری می‌شود، هزینه خوراک از سرمایه‌گذار گرفته نشود، بنابراین از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا واحدهای پتروپالایشی با ظرفیت‌های داخلی ساخته می‌شود یا خیر، تصریح کرد: هم‌اکنون شما با مراجعه به هر کارخانه‌ای می‌بینید برای تهیه تجهیزات از شما ارز می‌خواهند، زیرا مواد اولیه ندارند بنابراین به دلیل مشکلات ارزی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، از این‌ رو باید برای به سرانجام رساندن چنین طرح‌هایی شامل تامین مواد اولیه و تهیه قطعات یدکی مورد نیازشان، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز به آنها ارائه داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن