برنامه مدیریت تالاب هورالعظیم، الگویی برای احیای تالاب های کشور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از تالاب هورالعظیم گفت: برنامه مدیریت این تالاب، الگویی برای احیای تالاب های کشور است.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از روند آبگیری و آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بازدید کرد.

او روند و احیا و آبگیری تالاب هورالعظیم را الگویی مناسب برای احیای سایر تالاب‌ها کشور و خصوصا تالاب میقان در استان مرکزی دانست و افزود: برنامه‌های مدیریتی ساخت کالورت و پل‌ها و تبادلات آبی در بین بخش‌های مختلف این تالاب و گردش آب در تمام تالاب می‌تواند روش مناسب و الگوی مناسبی برای کمک به احیای تالاب میقان در استان مرکزی باشد.

برنامه مدیریت تالاب هورالعظیم، الگویی برای احیای تالاب های کشور

لاهیجان زاده احیای تالاب هورالعظیم را یکی از روش‌های موفق در مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان عنوان و اظهار کرد: تا قبل از آبگیری، قسمت‌های عظیمی از این تالاب به عنوان کانون‌های گرد وغبار داخلی محسوب می‌شد.

این مقام مسئول ادامه داد: احیای تالاب ضمن مهار گرد و غبار در این بخش از کشور باعث رونق صید و صیادی جوامع محلی و پذیرایی این تالاب از هزاران پرنده مهاجر را فراهم آورده است.

برنامه مدیریت تالاب هورالعظیم، الگویی برای احیای تالاب های کشور

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین روند آبگیری تالاب، برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای مدیریت و تامین حقوقی تالاب در فصل خشک سال را تشریح کرد.

او همچنین میزان آبگیری در تالاب را در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به بارش‌های بهاری امیدواریم امسال شاهد آبگیری مناسب این تالاب در بخش ایرانی باشیم.

برنامه مدیریت تالاب هورالعظیم، الگویی برای احیای تالاب های کشور

تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی استان خوزستان است که بین کشور ایران و عراق واقع شده است و یک سوم این تالاب در خاک ایران قرار دارد و برنامه‌های مدیریت و بارندگی‌های مناسب باعث شد که در دو سال گذشته بیش از ۹۰ درصد این تالاب آبگیری شود. این تالاب هر ساله میزبان هزاران قطعه از پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستان گذران در استان خوزستان است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن