نخستین قرارداد پیشنهادی مناطق نفت‎خیز جنوب در حوزه بالادستی به ثمر نشست

با امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان های پارسی و پرنج میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا، نخستین قرارداد پیشنهادی مناطق نفتخیز جنوب در حوزه بالادستی به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میدان های پارسی و پرنج که پیش از ظهر امروز (۱۹ بهمن ماه) میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا و در سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد، گفت: این قرارداد نخستین قرارداد بالادستی است که بر مبنای الگوی پیشنهادی قراردادهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا می شود.

احمد محمدی با یادآوری اینکه قراردادهای پیشنهادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ذیل قراردادهای تعریف شده IPC در مجموعه صنعت نفت تعریف شده است، گفت: الگوی پیشنهادی این قراردادها حدود 3.5 سال پیش به مقام عالی وزارت ارائه شد و با حمایت همه جانبه وزیر نفت و به کمک ستاد شرکت ملی نفت ایران، گام های نهایی برای به نتیجه رسیدن این قراردادها برداشته شد.

وی متذکر شد: با اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، این قراردادها با هدف استفاده حداکثری از توانمندی داخلی و برای چهار میدان شامل 9 مخزن نهایی و در ادامه مذاکرات مربوط با شرکت های ذیصلاح انجام شد.

محمدی ادامه داد: طی 2 سال گذشته حدود 18 تفاهم نامه (MOU) از نوع قراردادهای مذکور میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت های توانمند منعقد شده که در این میان طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میدان های پارسی و پرنج با حدود یک سال مذاکرات فشرده مالی و حقوقی با گروه مپنا به سرانجام رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه میدان های پارسی و پرنج در زمره میدان هایی با نیاز بالا به استفاده از فناوری های افزایش ضریب بازیافت (EOR) هستند، گفت: در بسته قراردادی توسعه این میدان ها تزریق روزانه یک میلیون مترمکعب (معادل هشت میلیون مترمکعب) گاز و حفاری 29 حلقه چاه گنجانده شده است.

محمدی با بیان اینکه تا به امروز حدود 100 حلقه چاه در میدان های پارسی و پرنج حفاری شده است، گفت: میزان تولید فعلی نفت این میدان ها بالغ بر 50 هزار بشکه در روز است.

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میدان های پارسی و پرنج پیش از ظهر امروز (۱۹ بهمن ماه) با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میان احمد محمدی؛ مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت و عباس علی آبادی؛ مدیر گروه مپنا در محل سالن همایش های شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد.

دوره زمانی این قرارداد 10 ساله بوده و هدف از آن، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه با برآورد هزینه‌های سرمایه ای مستقیم معادل ۸۷۶.۵ و هزینه های غیرمستقیم معادل ۲۳۵.۳ میلیون دلار است. در ضمن هزینه بهره برداری ۲۶۹ میلیون دلار برآورد شده است.

شرح کار این قرارداد شامل بهسازی و احداث تاسیسات سطح الارضی (واحد بهره‌برداری، نمک زدایی، تاسیسات جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، تاسیسات تزریق گاز، خطوط لوله جریانی و انتقال و سایر تاسیسات مرتبط)، حفاری چاه های جدید و تعمیر چاه های موجود، عملیات لایه شکافی، فرازآوری مصنوعی (فرازآوری با گاز و پمپ‌های درون چاهی)، انجام مطالعات مخزنی و ازدیاد برداشت، اجرای پایلوت طرح ازدیاد برداشت، آموزش نیروی انسانی، انتقال تکنولوژی و پژوهش و توسعه است.

تلاش مپنا برای حضور گسترده در صنعت نفت ایران

عباس علی آبادی؛‌ مدیرعامل گروه مپنا نیز در ادامه مراسم امضای قرارداد میدان های پرنج و پارسی با اعلام اینکه این شرکت برنامه گسترده ای برای حضور در بازار صنعت نفت ایران دارد، گفت: در حوزه توسعه میدان دانان که پیشتر به این شرکت واگذار شده بود، حفاری اولین حلقه چاه آغاز شده و پیش بینی می شود تمامی اقدامات مربوط به این قرارداد، بنابر تقویم زمانی انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت توربوکمپرسورهای مورد نیاز صنعت نفت نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده و به زودی کمپرسوری که در تاریخ صنعت نفت بی نظیر خواهد بود از سوی واحد تحقیقات و توسعه این شرکت ساخته و به صنعت نفت تقدیم می شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، وی متذکر شد: شرکت مپنا در زمینه سیستم های کنترل و بویلرها و سامانه های فرآیندی نیز وارد شده و طرح های مربوط به این تجهیزات به زودی عملیاتی خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن