حضور پررنگ بخش خصوصی در آینده انرژی با عرضه نفت و میعانات در بورس

تمهیدات اعمال شده از سوی شرکت ملی نفت ایران در عرضه نفت خام در بورس انرژی، گامی بلند در مسیر مشارکت حداکثری فعالان بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت و گاز و تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

نخستین محموله از نفت خام سبک ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی در آبان ماه سال گذشته عرضه شد و بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته، مقدمات عرضه تدریجی و منظم این محموله ارزشمند هیدروکربوری در بورس فراهم شد.

تسهیلاتی که شرکت ملی نفت ایران برای عرضه نفت خام در بورس در نظر گرفته بود، باعث شد تا محموله های متنوعی از نفت خام سبک و میعانات گازی در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شود و بدین ترتیب زمینه عرضه مستمر نفت در این عرصه نیز فراهم شد.

تمرکز بر روش‌های نوین جذب سرمایه

تامین سرمایه به عنوان یکی از گلوگاه های اصلی در تعریف و استمرار طرح های شرکت ملی نفت ایران تلقی می شود و از این رهگذر هرگونه موفقیتی در تامین آن می تواند ضمانتی برای انجام هدفمند طرح ها و ارتقای صنعت نفت کشورمان به شمار آید.

برهمین اساس، تمرکز بر استفاده از انواع اوراق به منظور جذب سرمایه مردمی برای سرعت بخشی به اجرای پروژه های نفتی و گازی، به عنوان یکی از طرح های موثر در تامین سرمایه طی یک سال گذشته در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است و مذاکرات مربوطه به ان با بانک های عامل نیز انجام شده است.

این در حالی است که در چند ماه اخیر بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه برای پروژه‌های نفتی تامین مالی شده است؛ در عین حال بهره مندی از امکان اوراق قابل مبادله در بورس انرژی و روش های دیگری همچون استفاده از انواع اوراق مشارکتی، صندوق پروژه، منفعت و سلف نسبت به تامین مالی‌ طرح های مورد نیاز صنعت نفت از دیگر ابزارهایی است که در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داشته و به آن توجه می شود.

در عین حال بر اساس تصمیم های اتخاذ شده در شرکت ملی نفت ایران، انتشار اوراق مشارکت متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها در نظر گرفته شده است که در آینده ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

عمل به مسئولیت های اجتماعی، همگام با توسعه همه جانبه صنعت نفت

شرکت ملی نفت ایران به عنوان محور توسعه در صنعت نفت، با اشراف به رسالت سنگین تعریف شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی سعی کرده است تا نقشی همه جانبه در توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بازی کند.

در این میان با توجه به سهم ۶۰ درصدی استان خوزستان از اعتبارات مصوب در حوزه مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، ۷۹۴ پروژه در این استان تعریف شده که با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

از میان این تعداد پروژه، ۲۸۷ پروژه با اعتبار ۵۵۳ میلیارد تومان تکمیل شده و در دست بهره برداری است و همچنین ۵۰۷ پروژه با اعتبار ۹۶۱ میلیارد تومان نیز در دست اقدام است.

همچنین تعداد ۴۱۶ پروژه نیز مربوط به مناطق سیل زده در شرکت ملی نفت ایران تعریف شده که شامل  ۲۷۸ پروژه خدماتی، ۱۷۴ پروژه آموزشی، ۱۳۷ پروژه ورزشی، ۱۲۲ پروژه بهداشتی و ۸۰ پروژه در حوزه راه است.

شرکت ملی نفت ایران همچنین در راستای سیاست های ابلاغ شده از سوی وزارت نفت و ادامه خدمات عام المنفعه خود در امداد رسانی مستمر به سیل زدگان خوزستان، جبران بخشی از آسیب های وارد شده به ساکنان این منطقه را در دستور کار قرار داده و مقرر کرده است تا طی یک برنامه جامع پنج ساله، ۱۳۰۰ میلیارد ریال را به ارائه خدمات عمرانی در این مناطق اختصاص دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، در این میان ضمن تحویل اسناد واگذاری ۳۳۳۳ حواله آهن آلات مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل زده اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، شادگان و هویزه در ماه گذشته از سوی شرکت ملی نفت ایران، ۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیز برای  تکمیل ۵۰۰ واحد نیمه تمام در مناطق زلزله زده مسجد سلیمان و ۱۰ میلیارد تومان برای احداث شبکه فاضلاب جدید این شهر اختصاص یافته و مراحل اجرایی بخشی از آن ها نیز به پایان رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن