سالانه 25 میلیارد دلار نیاز صنعت نفت به سرمایه گذاری

وزیر نفت با اشاره به وجود راه‌های متعدد تامین مالی در صنعت نفت، تاکید کرد: سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در کنفرانس نظام تامین مالی صنعت نفت، ضمن تبریک بزگداشت روز زن، به اهمیت موضوع تامین مالی در این صنعت اشاره و اظهار کرد: اخیرا بحث هپکو در دولت مطرح بود. آنجا گفتم مشکل این شرکت در اراک حل نمی‌شود، مشکل این شرکت در عسلویه و بندرامام حل می‌شود. اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود، برای این شرکت هم کار ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در صورت فعال شدن پروژه‌های نفت و پتروشیمی اشتغالزایی و درآمدزایی شده و سود خوبی حاصل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه بطور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

وی ادامه داد: راه‌های متعددی در صنعت برای تامین مالی پروژه‌ها از جمله استفاده از صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و انواع اوراق مالی اسلامی و یا فروش بخشی از سهام شرکتی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید وجود دارد که مدیران شرکت‌های نفتی به خوبی آن را تجربه کرده‌اند و می‌دانند و در بازار بورس هم شناخته شده است.

فرصت ۴۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

زنگنه با اشاره به اینکه افزون بر این راه‌ها باید از ابزارها و روش‌های دیگری نیز برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کرد، تصریح کرد: حداقل در پنج سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام بخش پتروشیمی بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که این طرح‌ها هیچکدام عقب افتاده نیستند و در حال پیشرفت هستند و سرمایه گذاران قادر به تامین این هزینه هستند؛ اما هرچه بتوانیم از سرمایه‌های خرد در جامعه استفاده کنیم امکان تکمیل این طرح‌ها و طرح‌های جدیدتر بیشتری فراهم می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی نهایی شده است که هنوز شروع نشده‌اند، گفت: مانند طرح‌های میانی و پایین‌دستی پتروشیمی و یا طرح‌هایی در زنجیره الفین که هر طرح تا ۵ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و الفین‌هایی با خوراک ترکیبی هستند که بسیار برای ما موثرند و در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار هستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه می‌توان تا ۲۰ میلیارد دلار در طرح های پتروپالایشگاهی و بهسازی پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها در کل از سوی شرکت‌های بخش خصوصی و بخش کمی نیز از سوی نیمه‌خصوصی‌ها به منظور تقویت آنها انجام می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن