سد سرنی و سامانه انتقال آب میناب استان هرمزگان افتتاح شد

سد سرنی و سامانه انتقال آب میناب در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و با حضور وزیر نیرو در سفر به استان هرمزگان افتتاح شد.

بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص ابعاد این پروژه با اشاره به اینکه این پروژه شامل احداث سد، سامانه انتقال آب و تصفیه‌خانه است، گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی آب در این سد، 61 میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون مترمکعب آن جهت تامین آب شرب و چهار میلیون مترمکعب نیز برای تغذیه دشت‌ها و تعادل‌بخشی آب سفره‌های زیرزمینی در این منطقه و همچنین توسعه کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خط انتقال این سد از نوع GRP به‌طول 38 کیلومتر و قطر یک متر ظرفیت انتقال یک مترمکعب بر ثانیه را دارد. همچنین تصفیه‌خانه این سد نیز با روند مناسب در حال احداث است که طی سال آینده تکمیل خواهد شد.

مرادی با اشاره به منابع تامین مالی این پروژه افزود: تامین اعتبار بخش‌های اصلی این پروژه شامل سد و سامانه انتقال و تصفیه‌خانه آن، از محل وام بانک توسعه اسلامی به مبلغ 87 میلیون یورو بوده که تاکنون 47 میلیون یورو در این طرح هزینه شده است.

وی افزود: در طول اجرای این طرح در استان هرمزگان 1500 نفر به‌صورت مستقیم و 3 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال بومی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسا در جنوب شرق کشور طی ماه گذشته، یادآور شد: سد سرنی طی بارندگی اخیر در جنوب شرق کشور، سیلاب مهیبی با دبی متوسط 120 مترمکعب بر ثانیه را مهار کرد و توانست طی دو مرحله حدود 45 میلیون مترمکعب آب را مهار کند که اگر این حجم آب مهار نمی‌شد به روستاهای پایین‌دست خسارات سنگینی وارد می‌شد.

گفتنی است سد سرنی در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج‌فارس و دریای عمان، روی رودخانه سرنی احداث شده است که از قلل رشته‌کوه «بشاگرد» سرچشمه گرفته و به دریای عمان می‌ریزد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن ۴۶۰ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، ارتفاع از پی آن ۵۲ متر، طول سرریز ۱۷۰ متر، عرض سرریز ۴۳.۵ متر، عرض در پی ۲۸۰ متر، طول تونل انحراف ۲۷۵ متر و حجم بدنه سد بیش از ۱.۸ میلیون مترمکعب است و از دی‌ماه سال 1394 احداث آن آغاز شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن