سرمایه‌گذاری در پروژه های بهینه‌سازی مصرف گاز ضروری است

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: باید برای تامین مالی پروژه ها بیش از این ها به بخش خصوصی اعتماد کرده و موانع پیش روی آن ها را برداشت.

حسن منتظرتربتی، در نخستین کنفرانس نظام مالی در صنعت نفت که در مجموعه کوشک وزارت نفت و باحضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، بهزاد محمدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و جمعی از مدیران ارشد نفتی و بازارهای سرمایه برگزار شد، با بیان این مطلب و تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، ضمن ارائه گزارشی مبسوط از نحوه اجرای خط لوله ششم سراسری گاز، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به سهم قابل توجه نیروگاه‌های سیکل باز در کشور، با فرض سرمایه‌گذاری ۳۳میلیارد دلاری و همچنین اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیروگاهی، شاهد افزایش راندمان تولیدی خواهیم بود.

وی با بیان این که با اجرای پروژه‌های نیروگاهی، شاهد افزایش راندمان و به تبع آن افزایش برق تولیدی در کشور خواهیم بود، ادامه داد: این افزایش تولید با توجه به قیمت برق صادراتی، سالانه معادل 4 5 میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد که منبعی مناسب برای باز پرداخت سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کمتر از هشت سال خواهد بود.

تربتی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی پروژه‌های اولویت دار در شرکت ملی گاز ایران برای تامین منابع مالی پرداخت و یادآور شد: خط صادراتی عمان، احداث خط انتقال گاز نهم، دهم و یازدهم سراسری، توسعه فاز دوم مخزن ذخیره سازی سراجه قم، احداث فاز دوم پالایشگاه ایلام و …. از اولویت‌های مهم شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری است.

معاون وزیر نفت در امور گاز به پیشنهاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای آینده در قالب مدلBOT اشاره و تصریح کرد: در بخش تولید و عرضه گاز می‌توان به پروژه‌های پالایشگاهی اشاره کرد که بازپرداخت این پروژه‌ها از محل منابع حاصل از تولید محصولات جانبی خواهد بود.

تربتی افزود: پروژه‌های احداث خطوط لوله و ایستگاه‌ها یک نمونه دیگر از طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز است که بازپرداخت آن از محل منابع حاصل از جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی محقق می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پروژه‌های ذخیره سازی را به عنوان مورد سوم از طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز عنوان کرد و ادامه داد: بازپرداخت این نوع پروژه‌ها از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری خواهد بود.

وی از پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش نیروگاهی به عنوان یک نمونه از 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن