نزول شاخص های اقتصادی چین به دنیا کرونا

پیامد شیوع کرونا برای چین تا به اینجا فقط مرگ بیش از ۲۸۰۰ نفر نبوده است. فعالیت‌های بخش‌های تولیدی چین در ماه فوریه نزول شدیدتری نسبت به بحران مالی سال ۲۰۰۸ را تجربه کردند. دیگر بازارهای مالی جهان هم اما مصون نمانده‌اند.

یکی از نتایج شیوع بیماری کرونا در چین، ثبت رکودی تاریخی در کاهش تولید در ماه فوریه در این کشور بود. بنا بر گزارش‌ها، شاخص مدیران خرید (PMI) در این ماه به عدد۵ ۳۷ سقوط کرد. در ماه ژانویه سطح این شاخص ۵۰ اعلام شده بود.

از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که از سوی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی منتشر می‌شود، شاخص (PMI) که در فارسی «شامخ» نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است.

معیار در شاخص شامخ عدد ۵۰ است. اگر «شاخص مدیران خرید» بیش از ۵۰ باشد، نشانه‌ افزایش تولید (رونق اقتصادی) و هرچه پایین‌تر از سطح ۵۰ باشد نشانه‌ انقباض و رکود اقتصادی در آن بخش است. به نوشته‌ خبرگزاری فرانسه، این شاخص از سال ۲۰۰۵ تاکنون هیچ‌گاه به اندازه ماه فوریه، نزول نداشته است.

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی اداره‌ آمار چین، دو بخش صنعت مکانیک و خودروسازی از این رکود به شدت آسیب دیده‌اند. اما بخش‌های غیرتولیدی دیگری چون حمل و نقل، رستوران‌ها و کافه‌ها و گردشگری، بیش از دو بخش پیشین در نتیجه شیوع بیماری کرونا زیان دیده اند. در بخش خدماتی این شاخص از سطح ۱ ۵۴ در ماه ژانویه به ۶ ۲۹ در ماه فوریه سقوط کرده است.

وخامت قابل توجه وضعیت در چین به ترس از وقوع یک بحران اقتصادی جهانی دامن می‌زند.

دکس، شاخص سهام آلمان روز جمعه (۲۹ فوریه) با از دست دادن ۸۶ ۳ درصد به زیر آستانه‌۱۲ هزار امتیاز سقوط کرد. بازارهای بورس نیویورک، لندن و پاریس هم بدترین هفته‌ی خود را از زمان بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ به ثبت رساندند.

بیشترین آسیب اقتصادی به مرکز شیوع کرونا در چین

شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر در چین آغاز شد. به منظور مقابله با گسترش این ویروس، مسئولان این کشور تعطیلات سال نو چین را تمدید کردند و محدودیت‌هایی درحوزه‌ حمل و نقل و همچنین تولید اعمال شد. در چارچوب تدابیر اتخاذشده برای مقابله با کرونا در چین، بسیاری از شهرهای این کشور با مجموع بیش از ۵۰ میلیون جمعیت قرنطینه شدند.

استان مرکزی هوبئی (با مرکزیت ووهان)، که بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی در آن قرار دارند، به شدت از این محدودیت‌ها آسیب دید.

شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در چین بر پایه گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی این کشور تقریبا ۸۰ هزار مورد است. تا کنون نزدیک به ۲۹۰۰ تن از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که طبق آخرین گزارش‌ها، روند ابتلا به این ویروس و شمار قربانیان در چین وارد روندی نزولی شده است، اما پای ویروس کووید ۱۹ به تقریبا ۶۴ کشور دیگر جهان باز شده است.

در سراسر جهان طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (تا ساعت ۳ بعدازظهر به وقت ایران در روز یکشنبه ۱۱ اسفند) ۸۷۶۵۲ تن اعلام شده است. در این آمار، ایران با ۵۴ کشته پس از چین (با ۲۸۷۰ مورد مرگ) بیشترین آمار قربانیان ابتلا به این ویروس را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن