تصمیمات فوری دولت برای کاهش آثار کرونا براقتصاد

دولت در کنار برنامه‌های متعددی که برای مهار و کنترل ویروس «کرونا» در کشور در دست اجرا دارد، حالا وارد موضوع مشکلات فعالان اقتصادی شده است.

پس‌از شیوع این ویروس، بخصوص در یک هفته اخیر به یک باره کسب و کار بسیاری از مشاغل که هرساله دراین ایام روزهای پررونقی داشتند، با رکود مواجه شد. این درحالی است که به‌طور سنتی کاسبان به امید روزهای پررونق شب عید، به‌صورت اعتباری و با دریافت تسهیلات بانکی اجناس خود را تامین می‌کنند، اما امسال تمام حساب و کتاب‌ها به‌هم خورده است. از یک سو فروشگاه‌هایی است که خلوت مانده و از سوی دیگر مردمی است که خود را در خانه‌ها قرنطینه کرده‌اند.

برهمین اساس دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی تصمیم گرفت که اقساط بانکی آنها را دو ماه به تعویق بیندازد. این خبری بود که علی ربیعی سخنگوی دولت در ویدئوکنفرانس خود با خبرنگاران اعلام کرد. تصمیمی که قرار است امروز در شورای پول و اعتبار نیز به تصویب برسد و بانک مرکزی هم دستورالعمل اجرایی و شرایط آن را اعلام کند.

اما این تنها گام دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی نیست، چرا که بسیاری از دستگاه‌ها درحال تدوین بسته‌های حمایتی در حوزه ماموریت‌های خود هستند. سخنگوی دولت درهمین زمینه از تسهیلاتی که قرار است برای استمهال بدهی‌های مالیاتی ارائه شود، خبرداد.

پیش از این عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پیامی از مدیران بانکی کشور خواسته بود که شرایط خاص فعالان اقتصادی را در نظر بگیرند، اما ظاهرا دولت به این توصیه اکتفا نکرد و با تصویب و بردن آن به شورای پول و اعتبار قرار است این تسهیلات به قانون تبدیل شود.

پس از رسانه‌ای شدن تسهیلاتی که قرار است برای مودیان مالیاتی در نظر گرفته شود، محمود علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی از ارائه پیشنهادات این سازمان برای حمایت از صنوف و کسب و کارها خبر داد و گفت: صنوف برای دریافت گواهی مالیاتی پروانه نیاز به مراجعه ندارند و برای سه ماه خودکار تمدید می‌شود. یکی از پیشنهادات این است که بتوانیم زمان تقسیط بدهی را تا حداکثر شش ماه افزایش بدهیم یا آنکه بدهی مالیاتی را به مدت سه ماه استمهال کنیم.

تحلیلگران براین باورند که آثار اقتصادی کرونا در میان مدت قابل تشخیص است. این بیماری می‌تواند روی اقتصاد ایران در سه بخش اقتصاد کلان و اقتصاد شرکت‌ها و بنگاه‌ها و اقتصاد مراکز توزیع و خدماتی آثار کاهشی داشته باشد، به‌همین دلیل دولت بعد از عبور پیک کرونا می‌تواند بسته‌های ویژه‌ای را برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد تنظیم و اجرا کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن