راه دشوار دموکرات‌ ها تا رسیدن به نامزد نهایی انتخابات

برای دموکرات‌ها انتخاب نامزد نهایی به منظور حضور در انتخابات 2020 این کشور اصلا کار آسانی نیست.

برنی سندرز و جو بایدن گرچه دموکرات هستند اما با چشم‌اندازی کاملا متفاوت با دیگری پا به عرصه رقابت‌های نفسگیر سه‌شنبه بزرگ گذاشتند. الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست هم در رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ حاضر بود. در این بین مایکل بلومبرگ، میلیاردر صاحب‌رسانه آمریکایی نیز با عقب‌نشینی از برخی اظهارات گذشته‌اش سعی داشت جای پایی برای خود در بین مهره‌های مهم دموکرات باز کند اما اکثر صاحب‌نظران روی رقابت بین سندرز و بایدن به عنوان کهنه‌کاران عرصه قانون‌گذاری و اجرا و سیاستمداران مادام‌العمر حساب باز کرده بودند.

در بین موسسات تحقیقاتی هم مسابقه‌ای بر سر پیش‌بینی صحیح برندگان دیشب در گرفته بود و موسسه ادیسون پیروزی بایدن را در آلاباما، آرکانزاس، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تنسی و ویرجینیا پیش‌بینی کرده بود.

در رای‌گیری هفته قبل که در3 ایالت آیووا، نیوهمپشایر و نوادا برگزار شد، پیت بوتجج در آیووا به پیروزی رسید و سندرز رای دو ایالت نیوهمپشایر و نوادا را به خود ا ختصاص داد. اما طی روزهای گذشته پیت بوتجج با اعلام حمایت از جو بایدن، از این رقابت‌ها کنار کشید. به این ترتیب تعداد رقبا برای کسب عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها کاهش یافت اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد جدال برای کسب رای به قدری سخت شود که الیزابت وارن حتی در ایالت خانگی‌اش هم احساس امنیت نکند.

از ساعات اولیه امروز صبح برنی سندرز، جو بایدن، الیزابت وارن، مایکل بلومبرگ، تولسی گابارد، اندرو یانگ، تام استایر و کوری بوکربرای کسب عنوان نامزد نهای حزب دموکرات به منظور حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یکدیگر رقابت کردند. در این بین مایکل بلومبرگ در ساموا برنده شد اما الیزابت وارن حتی در ایالتی که او را به عنوان سناتور انتخاب کرده بود هم رای نیاورد.

برندة این رقابت درون‌حزبی نیاز به 1991 رای نیابتی (دلیگیت) از مجموع 3979 رای دارد.

اما در آن سمت، دونالد ترامپ پس از گذر از پیچ استیضاح و اخراج کارمندانی که در آن دوره علیه او صحبت کرده بودند، با اعتماد به نفسی بهبود یافته کار خود را ادامه داد. او طی رقابت‌های درون‌حزبی سه‌شنبه بزرگ آمریکا گرچه رقبایی همچون بیل ولد، جویی ولش و متیو مترن داشت، اما بدون زحمت به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان معرفی شد و آبان ماه سال آینده با نامزد نهایی دموکرات‌ها بر سر حضور دوباره در کاخ سفید رقابت خواهد کرد.

شروع رقابت؛ ویرجینیا به نفع بایدن رای داد

ساعت 3:38 صبح را نشان می‌داد که اعلام شد جو بایدن، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در ایالت ویرجینیا پیروز شده است. بایدن هفته قبل در رای‌گیری ایالت کارولینای جنوبی هم به پیروزی رسیده بود. اوپس از این پیروزی به آسوشیتدپرس گفت: «ما یک جنبش را شروع کرده‌ایم اما مردم با ما درمورد انقلاب حرف می‌زنند.»

سندرز برنده ایالت ورمونت

در ساعت 3:53 صبح پیروزی برنی سندرز در ایالت ورمونت اعلام شد. از قبل هم پیش‌بینی شده بود که سناتور فعلی این ایالت در این رای‌گیری پیروز شود. سندرز تا قبل از رای‌گیری سه‌شنبه بزرگ از بقیه نامزدها جلوتر‌ بود. او پس از این پیروزی به آسوشیتدپرس اعلام کرد: «شما نمی‌توانید ترامپ را با در پیش گرفتن همان سیاست‌های قبلی شکست دهید. یکی از ما مخالف جنگ عراق بود و دیگری موافق آن.» رای‌گیری در ایالت ماساچوست هنوز ادامه دارد و الیزابت وارن، سناتور دموکرات این ایالت، هنوز نمی‌تواند به طور قطع از پیروزی در خانه‌اش خبر دهد. او در ایالت خودش درگیر یک رقابت سه‌جانبه و سخت با بایدن و سندرز است.

آلاباما برای بایدن

ساعت 4:15 صبح رای‌گیری در ایالت کارولینای شمالی به پایان رسید و پیروزی جو بایدن در این ایالت اعلام شد. بدین‌ترتیب بایدن در دومین ایالت هم به پیروزی رسید.

اولین پیروزی بلومبرگ

مایکل بلومبرگ در ساعت 4:46 صبحبه اولین پیروزی انتخاباتی خود دست یافت. نام بلومبرگ تازه از انتخابات سه‌شنبه به رای‌گیری‌های حزب دموکرات اضافه شد و توانست برای نخستین بار برنده شود. پیروزی او در جزیره 60 هزارنفری ساموا که در غرب اقیانوس آرام قرار دارد، به دست آمد. این میلیاردر آمریکایی با اعلام اینکه «ما توانستیم کاری را انجام دهیم که کسی فکرش را نمی‌کرد» روز چهارشنبه را به بررسی عملکرد انتخاباتی خود اختصاص خواهد داد.

دو ایالت برای ترامپ

دونالد ترامپ بدون حضور در این رای‌گیری برنده رقابت بین جمهوری‌خواهان در دو ایالت مین و مینه‌سوتا شد. این خبر ساعت 5:18 صبح اعلام شد.

آلاباما به بایدن رای داد

در حالی که نتایج رای‌گیری در دو ایالت تگزاس و کالیفرنیا هنوز اعلام نشده بود، سومین پیروزی جو بایدن در ساعت 5:30 صبح در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت آلاباما رقم خورد و معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا پیروز انتخابات این ایالت اعلام شد.

ترامپ بیدار شد

در ساعت 5:49 صبح، دونالد ترامپ که بدون حضور در انتخابات رای دو ایالت مینه‌سوتا و مین را به خود اختصاص داده بود، با انتشار عکسی در توئیتر،‌ از پیروزی در انتخابات مقدماتی 5 ایالت مین، تنسی، ماساچوست، اوکلاهما و آلاباما خبر داد.

کلرادو برای سندرز

در ساعت 6:01 صبح پیروزی برنی سندرز در دومین ایالت هم اعلام شد و مشخص شد او در ایالت کلرادو پیروز شده است. تا اینجا بایدن با پیروزی در 3 ایالت از سندرز که در 2 ایالت پیروز شده پیش افتاده است.

پیروزی بایدن در اوکلاهما و تنسی

اما ساعت 6:25 صبح لحظه بزرگی برای بایدن بود و مشخص شد او در رای‌گیری 2ایالت اوکلاهما وتنسی هم پیروز شده است. تا اینجا بایدن در انتخابات 6 ایالت از 14 ایالت پیروز شده و پیروزی‌های سندرز کماکان محدود به همان 2 ایالت قبلی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن