تنفیذ آیین‌نامه بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال

آیین‌نامه موضوع بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال بدهکاران بانکی در سال جاری تنفیذ شد.

به گزارش «انرژی امروز» دولت با توجه به تنفیذ حکم تبصره (۳۵) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، موضوع بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال بدهکاران بانکی، آیین‌نامه اجرایی این تبصره و اصلاحات بعدی آن را برای سال ۱۳۹۸ تنفیذ کرد.

تصویب تهاتر مطالبات و بدهی های تعدادی از شرکت های دولتی با بدهی آن ها به دولت

با تصویب هیئت وزیران مطالبات شرکت‌های ساخت و بهره برداری انرژی نوین سبا نوین، گسترش انرژی پاسارگاد، تولید نیروی جنوب شرق صبا و تولید، توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه، برق و انرژی پیوند گستر پارس و توسعه مسیر برق گیلان از شرکت‌ دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان‌ خصوصی‌سازی تهاتر می‌شود.

افزون بر این، تهاتر مطالبات شرکت‌های توزیع نیروی برق استان چهارمحال و بختیاری، توزیع نیروی برق استان کرمانشاه ، فارس گاز  پاورپلنت ، نیروگاه جنوب اصفهان، پرشیان انرژی جی و گروه پتروشیمی تابان فردا از شرکت‌‌های دولتی مربوط با بدهی همان شرکت‌ها‌ به سازمان امور‌مالیاتی کشور و سازمان خصوصی‌سازی و هم چنین، مطالبات و بدهی‌های شرکت‌های وابسته و تابع بنیاد مستضعفان مورد موافقت اعضای دولت قرار گرفت.

 اختصاص تسهیلات بانکی به شرکت پشتیبانی امور دام کشور

هیئت وزیران به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز جهت انجام تکالیف محوله و پرداخت هزینه‌های تبعی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، با اختصاص تسهیلات بانکی لازم به این شرکت موافقت کرد.

بر این اساس، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای سال ۱۳۹۸ بابت اجرای سیاست های تنظیم بازار و قیمت تضمینی از سوی بانک مرکزی در اختیار شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور قرار می گیرد.

شرکت مذکور نیز مجاز است با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور، ما به تفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا را از محل اعتبارات این تصویب‌نامه پرداخت کند.

افزون بر این، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است تسهیلات دریافتی را در سررسید مقرر از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان دریافتی بازپرداخت نماید.

هم‌چنین، بانک مرکزی ضمن هماهنگی با بانک‌های عامل به نحوی اقدام نماید که در پرداخت تسهیلات به شرکت مذکور تسریع بعمل آید.

اصلاح آیین‌نامه ماده ای از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

دولت با هدف تسریع در بازگشت منابع حساب ذخیره ارزی و گردش مالی در سیستم بانکی و کمک به واحدهای تولیدی مشکل‌دار و انتقال ریسک تغییر نرخ ارز از متقاضی به حساب ذخیره ارزی، آیین نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی را اصلاح کرد.

بر اساس این اصلاحیه، تاریخ استفاده از مزایای آیین نامه اجرایی مزبور تا پایان شهریور ۱۳۹۹ تمدید شده به نحوی که کلیه مشمولان ذی ربط بتوانند به طور یکسان از مزایای آیین نامه مذبور برای تعیین تکلیف و یا تسویه بدهی خود استفاده نمایند.

هم چنین، بدهکارانی که تاریخ مذکور برای تعیین تکلیف بدهی خود در چارچوب این آیین نامه مراجعه ننمایند، موظفند بدهی خود را به صورت ارزی (طبق قرار داد فی مابین بدهکار و بانک عامل) و با براساس نرخ ارز سامانه نیما تبدیل به ریال نموده و طی چهار سال با اقساط شش ماه و با نرخ سود ۱۸ درصد تسویه نمایند.

 اختصاص اعتبار برای تسویه تنخواه پرداختی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دو استان

هیئت دولت با تخصیص مبلغ ۷۳۵ میلیارد ریال اعتبار، به تفکیک مبلغ ۸۵ میلیارد ریال اعتبار  هزینه‌ای و مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت تسویه تنخواه پرداختی هزینه‌های ضروری اولیه و بازسازی زیربناها و تاسیسات عمومی آسیب دیده ناشی از سیل استان سیستان و بلوچستان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مذکور موافقت کرد.

هم‌چنین، با تصمیم دولت مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ترتیب مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای و مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌ سرمایه‌ای بابت تسویه تنخواه به منظور تامین هزینه‌های ضروری اولیه و بازسازی زیربناها و تاسیسات عمومی آسیب‌دیده ناشی از برف استان گیلان در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یادشده قرار می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن