بعید نیست لکه نفتی کویت به ایران برسد

در خبرها آمده بود در یک میدان نفتی در کویت نفت نشت کرده است. نگرانی‌هایی در خصوص احتمالا نفوذ لکه نفتی حاصل از این میدان به ایران به وجود آمده است.

به گزارش «انرژی امروز» پروین فرشچی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بین‌الملل «انرژی امروز» نگرانی  در خصوص آلودگی آبهای خلیج فارس در سواحل ایران، را رد کرد.

 متن گفت‌وگوی «انرژی امروز» با معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیر است:  

تا چه حد امکان دارد نشت نفت در کویت آبهای ایران را هم آلوده کند؟

تماسی که ما گرفتیم و اطلاعاتی که به دست آوردیم و با خود کویت هم مرکز مبارزه با آلودگی در تماس بودیم به این نتیجه رسیدم که در همان زمان توسط نیروهای مرتبط در کویت و هم توسط مرکز منطقه‌ای رصد شده، ملاحظات مربوط به آن انجام شده و محل پاکسازی شده است. این لکه نفتی مهار شده است، گفت بعید به نظر می‌رسد که آلودگی به آبهای ایران برسد.

با فرض آلودگی آبهای ایران از این لکه نفتی و اینکه نشت نفت تبعاتی برای ایران داشته باشد، سازمان حفاظت محیط زیست چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟

یک روالی در منطقه هست که ما اگر متاثر بشویم از اتفاق نفتی در منطقه و برآورد بکنیم که خسارت زیست محیطی ما چقدر بوده است، در یک روند منطقه‌ای و بین‌المللی راه‌کارهایی وجود دارد برای این‌که ایران بتواند ادعای خسارت کند از کشوری که مسوول این آلودگی نفتی است.

در این صورت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری همدیگر این روند و راهکار قانونی را برای دریافت خسارت ادامه خواهند داد.

اما از آنجایی که اطلاعات به ما می‌گوید که این نشت نفتی مهار شده و به بخش ما نرسیده است ایران فعلا واکنشی نشان نمی‌دهد. اما اگر ثابت شود که ما از این لکه نفتی متاثر شده‌ایم حتما روال و روشی وجود دارد تا بتوانیم ادعای خسارت کنیم.

تا چه حد امکان دارد که جریانات دریایی خلیج فارس باعث شوند این لکه نفتی به ایران برسد؟

بعید نیست این جریانات نفتی به ایران برسد. اما تاکنون نشت نفتی کویت به آب‌های ایران نرسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن