با توافق اوپک پلاس هم افت قیمت نفت ادامه دارد

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد قیمت نفت پس از توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس نیز همچنان روندی کاهشی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) اعلام کردند کاهش قیمت نفت در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت، زیرا توافق تاریخی اما در عین حال ناکافی تولیدکنندگان عمده نفت، بعید به نظر می‌رسد بتواند تضعیف تقاضای ناشی از ویروس کرونا را جبران کند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس در دهمین نشست فوق‌العاده خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

این بانک برآورد کوتاه‌مدت خود برای نفت خام برنت را با ریسک‌های کاهشی حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه اعلام، اما پیش‌بینی کرد شاخص نفت خام جهانی بهتر از شاخص نفت خام آمریکا عمل خواهد کرد، زیرل کاهش صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک پلاس سبب خالی شدن ذخیره‌سازی‌های شناور می‌شود.

گلدمن ساکس اعلام کرد که با وجود پایبندی صددرصدی اعضای اصلی اوپک و پایبندی ۵۰ درصدی دیگر کشورهای تولیدکننده نفت که توافق کردند تولید خود را در ماه مه کاهش دهند، این کاهش تولید داوطلبانه سبب کاهش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به سطح تولید سه ماه نخست سال خواهد بود.

این موسسه افزود که حتی کاهش تولید بیشتر کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) نیز کمک زیادی نخواهد کرد.

برآورد این بانک نشان می‌دهد هیچ کاهش تولید داوطلبانه‌ای نمی‌تواند سبب جبران کاهش تقاضای به‌طور میانگین ۱۹ میلیون بشکه‌ای ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آوریل تا مه شود.

معاملات آتی هر دو شاخص نفت خام برنت که سقوطی معادل ۶۵.۵۵ درصد در سه ماه نخست امسال داشت و شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی پس از توافق کاهش تولید اوپک پلاس افزایش متزلزلی داشت.

این در حالی‌ است که برآورد قیمت نفت خام برنت سال ۲۰۲۱ گلدمن ساکس ۵۲ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه است. این افزایش به دلیل این است که تلاش سخت برای توازن دوباره بازار با بازگشت سریع افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

بانک مورگان استنلی، یکی دیگر از بانک‌های وال استریت، پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت نفت خود را افزایش داد و مطرح کرد: با وجود اینکه توافق اوپک پلاس مانع بالا رفتن سطح ذخیره‌سازی‌های ماه‌های آینده نخواهد شد، اما از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به بعد سبب کاهش ذخیره‌سازی‌های راهبردی می‌شود.

این بانک پیش‌بینی سه‌ماه سوم سال را با افزایش ۵ دلاری برآورد پیشین خود برای هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی، به ترتیب ۳۰ دلار و ۲۷ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه اعلام کرد. در برآورد پیشین قیمت سه ماه سوم شاخص برنت ۲۵ دلار و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی ۲۲ دلار و ۵۰ سنت اعلام شده بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن