مهار آتش‌‌‌سوزی در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل

مقامات اوکراین اعلام کردند آتش‌‌سوزی جنگل را در نزدیکی انبار زباله‌های رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خاموش کرده‌اند اما هنوز برخی مناطق نزدیک به این نیروگاه در حال سوختن است.

از 10 روز پیش و با شروع آتش‌سوزی، صدها آتش‌نشان به همراه هواگردهای آتش‌نشانی با حضور در مناطق جنگلی اطراف نیروگاه قدیمی چرنوبیل سرگرم خاموش کردن آتش هستند، اما هر بار شعله‌های آتش از جای دیگری سر برآورد و روز دوشنبه به نزدیکی انبار زباله‌های اتمی نیروگاه قدیمی چرنوبیل رسید.

در این میان بارش باران به یاری اوکراینی‌ها آمد و رئیس فوریت‌های پزشکی این کشور گفت: «ماموران آتش‌نشانی جلوی ورود آتش به انبار زباله‌های رادیواکتیو و باقیمانده‌های نیروگاه چرنوبیل را گرفته‌اند. بارش باران هم به ما برای خاموش کردن شعله‌های آتش کمک می‌کند اما برای تکمیل عملیات چند روز دیگر وقت لازم داریم.»

با نزدیک شدن آتش به منطقه سکونت ممنوع نیروگاه چرنوبیل نگرانی‌ها درمورد بالا رفتن میزان تشعشعات رادیواکتیو بالا گرفت اما بنا به گفته مقامات اوکراین در حال حاضر میزان تشعشعات در 100 کیلومتری کی‌یف در حد معمول است.

رئیس جمهوری این کشور هم از مردم خواست نگران نباشند. ولادیمیر زلنسکی در بیانیه‌ای که به صورت آنلاین پخش شد گفت: «همه ما 26 آوریل 1986 را به یاد می‌آوریم و از آن حادثه درس‌ گرفته‌ایم.  هیچ‌‌کس حقیقت را از شما پنهان نمی‌کند. در حال حاضر وضعیت تحت کنترل است.»

دیروز پلیس اوکراین اعلام کرد دو نفر را به جرم آتش‌افروزی دستگیر کرده است. یک مرد 27 ساله که مدعی شده آتشی کوچک به صورت تفریحی روشن کرده اما وزش باد کنترل را از دست او خارج کرده و آتش گسترش پیدا کرده است. فرد دیگر هم به دلیل سوزاندن زباله در کنار علوفه خشک در نزدیکی مناطق جنگلی دستگیر شده است.

پس از انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 و بارش مواد رادیواکتیو، سکونت در ناحیه‌ای به وسعت 2 هزار و 600 کیلومتر مربع از طرف دولت اتحاد جماهیر شوروی در نزدیکی کی‌یف (اوکراین) ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت باعث رشد طبیعی و انبوه جنگل‌های اطراف نیروگاه شد و هر سال با خشک شدن زمین طی ماه‌های آوریل و ژوئن آتش‌سوزی‌های متعددی در این مناطق رخ می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن