تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی توسط دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد به دلیل ناکارآمدی سازمان بهداشت جهانی در مقابله با تبعات ابتلا به ویروس کرونا، پرداخت بودجه به این سازمان را تعلیق خواهد کرد.

از زمان اعلام عالمگیر شدن ویروس کرونا تعداد مبتلایان به کووید 19 از مرز 2 میلیون نفر عبورکرده و شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس به 126 هزار نفر رسیده است.

ترامپ که طی روزهای گذشته بارها نارضایتی خود را از عملکرد سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بدترین بیماری همه‌گیر طی یک قرن گذشته عنوان کرده بود، گفت: «این سازمان مستقر در ژنو با تایید اطلاعات نادرست چین درباره ویروس، موجب شیوع گسترده‌تر آن شده است. وظیفه اساسی WHO انتشار حقیقت است نه طرفداری از چین. این سازمان از انجام وظیفه اصلی خود بازماند و اکنون باید پاسخگو باشد.»

پس از انتشار این خبر، آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اکنون زمان مناسبی برای کاهش منابع WHO نیست. الان زمان همبستگی و همکاری جامعه جهانی برای متوقف کردن شیوع این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن است.

ایالات متحده بزرگ‌ترین اهداکننده پول به سازمان بهداشت جهانی است و با پرداخت بیش از 400میلیون دلار در سال گذشته تقریبا 15درصد از بودجه این سازمان را تامین کرد.

نخست‌وزیر استرالیا هم با اعلام پشتیبانی از تصمیم ترامپ، از عملکرد سازمان بهداشت جهانی در بازگشایی بازارهای فروش و دبح حیوانات زنده در چین انتقاد کرد. اسکات موریس گفت: «درست است که سازمان بهداشت جهانی فعالیت‌های مهم و زیادی دارد و ما هم همکاری زیادی در منطقه اقیانوسیه با آنها داریم، اما این مسئله نمی‌تواند مانع از انتقاد ما از عملکرد این سازمان در بازگشایی بازارهای ووهان را بگیرد. آنها باید بهتر نار کنند.»

شیوع ویروس کرونا اواخر سال گذشته میلادی اولین بار در بین اهالی ووهان چین گزارش شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن