کمک 25 میلیارد دلاری دولت آمریکا به خطوط هوایی این کشور

گروهی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی آمریکا با دریافت کمک 25 میلیارد دلاری از دولت برای پرداخت حقوق کارمندان خود و جلوگیری از اخراج گسترده شاغلان بخش حمل و نقل هوایی این کشور موافقت کردند. این کمک 25 میلیارد دلاری ترکیبی از پول نقد و وام است و دولت در ازای این کمک، سهامدار بخش‌هایی از این شرکت‌ها خواهد شد.

10 خط هواپیمایی، از جمله دلتا، یونایتد و ساوت‌وست ایرلاینز پس از اعتراض به برخی از خواسته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید به کناره‌گیری از همکاری با دولت کرده بودند اما. دیروز  وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت برای نهایی کردن معاملات و تحویل پول در اسرع وقت تمام تلاش خود ر ا خواهد کرد.

خطوط هوایی آمریکا اواخر سال گذشته میلادی انتظار ورود به یک دهه شلوغ و پرتردد را داشتند و با پیش‌بینی تقاضای بالای مسافرت، به سهامدارانشان قول میلیاردها دلار سود داده بودند. آنها به همین امید هواپیماهای جدید خریدند و هزاران کارگر و مهندس را استخدام کردند. اما تمام این پیش‌‌بینی‌ها طی چند هفته تبدیل به کابوس شد. با انتشار ویروس کرونا، دولت‌ها قوانین محدودیت سفر و قرنطینه را وضع کردند، حمل و نقل زمینی محدود به دارو و مواد غذایی شد و مردم دیگر رغبتی به مسافرت با هواپیما نداشتند. هزاران پرواز لغو شد و به جز معدودی، هواپیماها بیشتر باربری می‌کردند تا مسافربری.

دولت آمریکا پس از مواجهه با موج سنگین مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، مشاغل غیرضروری را تعطیل اعلام کرد اما به منظور سرپا نگه داشتن صنایع و مشاغل مختلف و جلوگیی از رکود اقتصادی، یک بسته کمکی 2.2 تریلیون دلاری به عنوان کمک‌هزینه‌های پرداخت حقوق شاغلان در نظر گرفت.

مبنای محاسبه و دریافت کمک‌‌های دولتی برای خطوط هوایی، محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان براساس اسناد اعلام شده هر شرکت از آوریل تا سپتامبر 2019 است.

آمریکن‌ایرلاینز اعلام کرده خزانه‌داری مبلغ 5 میلیارد و 800 میلیون دلار برای این شرکت تصویب کرده است؛ 4.1 میلیارد دلار نقدی و 1.7 میلیارد دلار وام کم‌بهره. داگ پارکر، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد: «این یعنی یک خبر خارق‌العاده. اکنون معتقدیم منابع مالی لازم برای مقابله با این بحران را در اختیار داریم.»

دلتاایرلاینز اعلام کرد با خزانه‌داری بر سر دریافت 4 میلیارد و 500 میلیون دلار به توافق رسیده است؛ 2.8 میلیارد دلار نقدی و یک وام کم‌بهره 1.7 میلیارد دلاری. اد باستین، مدیرعامل این شرکت، گفت: «دریافت این کمک‌ها با کاهش 80 درصدی برنامه‌های کاری شرکت ما همراه شده، ضمن اینکه 35 هزار کارمند ما موافقت کرده‌اند به صورت داوطلبانه مرخصی بگیرند.»

رقم پیش‌بینی شده برای یونایتدایرلاینز بیش از 5 میلیارد دلار بود اما این شرکت اعلام کرده به مذاکراتش با خزانه‌داری ادامه می‌دهد به این امید که طی روزهای آینده به توافق برسند.

شرکت ساوت‌وست ایرلانیز هم اعلام کرد انتظار دارد 3 میلیارد و 200 میلیون دلار از دولت بگیرد؛ 2.3 میلیارد دلار نقدی و 900 میلیون دلار وام کم‌بهره.

شرکت‌های هوایی انتظار داشتند تا ششم آوریل، مهلت تعیین‌شده توسط کنگره، کمک‌های فدرال را به طور کامل و نقدی دریافت کنند اما پس از آن که وزارت خزانه‌داری اعلام کرد تنها 70درصدکمک‌ها به صورت نقدی است و مابقی به شکل وام پرداخت می‌شود، مذاکره با دولت را متوقف کردند.

حتی پس از دریافت کمک‌های دولتی، گری کلی، مدیرعامل ساوت‌وست ایرلاینز، امید چندانی به رونق دوباره حمل و نقل هوایی مسافر در کوتاه‌مدت ندارد و می‌گوید: «فکر نمی‌کنم سفرهای هوایی به این زودی‌ها به جای اصلی خود در میان روش‌های مسافرت برگردد. ابتدا باید شرایط عادی شود. برای رونق گرفتن چند سال زمان لازم داریم. دورنمای امیدوارکننده‌ای به چشم نمی‌خورد و اگر این شرایط به رکود اقتصادی منتهی شود حداقل چهار یا پنج سال طول می‌کشد تا به روزهای قبل از شیوع کرونا برگردیم.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن