قابلیت بارورسازی ابرها با لیزر بررسی شد

ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به همراه ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست این معاونت طی نشستی کاربرد لیزر در افزایش باروری و بارش ابرها را بررسی کردند. 

به گزارش «انرژی امروز» از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، در ابتدای این جلسه بیان کرد: یکی از وظایف ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، رصد فناوری است. در همین راستا طی جلسه‌ای که صحبت از توانایی‌های لیزر بود، یکی از کاربردها در باروری ابرها مطرح شد. لذا تصمیم گرفته شد تا با همکاری دو ستاد `توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی` و `ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست` معاونت علمی این کاربرد را در ایران به آزمون بگذاریم.

محمدصادق ذبیحی دبیر ستادتوسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی نیز توضیح داد: در حال حاضر امکاناتی در داخل کشور داریم و بعد از این نیز توسعه خواهد یافت. امیدواریم بتوانیم این قابلیت‌ها را در زمینه توسعه ابرها به کار بگیریم.

وی ابراز امیدواری کرد، با این هم اندیشی، بتوان آنچه نتیجه دستاوردهای متخصصین عرصه های لیز و آب در ایران است را جمع بندی کرده و به نقطه ای برساند که نقشه راه و مسیری برای این هدف پیدا شود. چرا که از این طریق می‌توان از امکانات موجود بهره‌برد و با دستاوردهایی که در  آینده نتیجه می شودقدم‌های بزرگی رابرداشت.

دبیر ستادتوسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی تاکید کرد: لیزر یک فناوری لوکس نیست و می‌تواند در تمامی حوزه‌های علمی حرفی برای گفتن داشته باشد. حتی تمامی ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هر موضوع علمی می‌توانند توسعه های فناوری خود را با حضور فناوری لیزر صورت دهند. 

وی افزود: این مسئله‌ای است که باید درباره فناوری لیزر همگانی و فراگیر شود تا افراد بدانند لیزر از جمله علوم و فناوری هایی است که می‌تواند کمک کننده و رشد دهنده بسیاری از قدم‌های علمی باشد.

در ادامه جلسه ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی به همراه ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست این معاونت کاربرد لیزر در افزایش باروری و بارش ابرها را بررسی کردند و به زوایای مختلف توانمندی ها در این حوزه پرداخته شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن