توتال مرسک نفتی را 7.45 میلیارد دلار خرید

توتال اعلام کرده است که هیاتی از شرکت توتال و مرسک، واگزاری 100 درصد بخش نفتی شرکت مرسک را تصویب کرده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» توتال این خبر را امروز در وب سایت خود اعلام کرده است. در این معامله قرار است توتال ۹۷ ۵ میلیون سهم از خود را به مرسک بدهد که بنابر اعلام شرکت دانمارکی، این سهم‌ها به‌صورت بازخرید سودی، به سهامداران مرسک فروخته می‌شود و در صورتی که سهامداران تمایلی نداشته باشند، سهام توتال به قیمت بازار به سهامداران توتال فروخته و پول آن نقد می‌شود.

همچنین مبلغ ۲ ۵ میلیارد دلار دیگر نیز جدا از سهام از سوی توتال تعهد پرداخت خواهد شد که هنوز روش پرداخت آن مشخص نشده است.

بنابر اعلام توتال، این قرارداد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ (زمستان۹۶) امضا و اجرایی خواهد شد. ارزش سهام مرسک از لحظه اعلام این خبر، ۳ ۷۵ درصد رشد کرده است.

یادآور می‌شود توتال ثابت کرده است که در برابر افت شدید قیمت نفت از سال 2014 تا کنون، انعطاف‌ پذیری بالایی دارد به طوری که توانسته است با وجود نوسانات قیمت نفت سرمایه‌ گذاری‌های بزرگی را در بخش نفت و گاز در دنیا انجام دهد.

یکی از این سرمایه گذاری‌های اخیرا بین ایران و توتال و برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی دنیا مشترک بین ایران و قطر به امضا رسیده است.

از سویی اواخر تیر ماه سال جاری هم اعلام شد که طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از سوی شرکت نفتی مرسک در جلسه شورای عالی مخازن بررسی شده است.

بر همین اساس پیشنهاد طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی شرکت دانمارکی مرسک (Maersk Oil)  در یکصد و چهلمین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن کشور ارائه و بررسی شد.

شرکت مرسک دارای تجربه ۲۵ ساله توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در کشور قطر است و فناوری‌های متعدد بهبود و ازدیاد برداشت از جمله حفر چاه‌های افقی بسیار طولانی، فرازآوری با گاز، تزریق آب، تزریق تناوبی آب و گاز (WAG) و … را در میدان الشاهین اجرا کرده است.

وزیر نفت هم اخیرا از انجام مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی نفتی خبر داد و گفت: برای جذب سرمایه در حال انجام مذاکرات جدی با شرکت‌های خارجی هستیم و هر هفته در جلسه‌ای نتایج مذاکرات را پیگیری می‌کنم.

در این راستا برای میادین منصوری با شرکت‌های لوک‌اویل و پرتامینا، برای آب تیمور با شرکت‌های لویک اویل، پرتامینا و مرسک، برای لایه‌های نفتی پارس جنوبی با شرکت مرسک، برای میدان چنگوله با شرکت OMV، برای میدان آذر با شرکت‌های او یک و گس‌پروم نفت، برای میدان یاران با شرکت ایرانی تدبیر انرژی و… در حال مذاکره هستیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن