رتبه 104 ایران در شاخص سرمایه انسانی

گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره سرمایه انسانی در بررسی وضعیت ۱۳۰ کشور، نروژ، فنلاند و سوئیس را به ترتیب در صدر جدول ارزیابی کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» در این بررسی وضعیت ایران از نظر سرمایه انسانی در رتبه یکصد و چهارم محاسبه شده است.

گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد همچنین ایران را با جمعیتی بیش از هشتاد میلیون نفر، سرانه تولید ناخالص داخلی ۱۶ هزار دلار، میانگین سنی نزدیک به ۳۰ سال، امید به زندگی سالم ۶۶ سال، جمعیت ۵۷ میلیونی در سن کار، نرخ ۳۸ درصدی مشارکت نیروی کار، نرخ بیکاری ۱۱ درصد، نرخ ۳۴ درصد عدم اشتغال، تحصیل یا آموزش جوانان و بازدهی ۵۴ هزار دلاری هر کارگر قید کرده است.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی خود وضعیت ۱۳۰ کشور را در برابر چهار زمینه در عرصه توسعه سرمایه انسانی بررسی کرده است.

چهار زمینه‌ای که کلیدی خوانده شده‌اند عبارتند از:

۱- ظرفیت که عمدتا از طریق سرمایه گذاری گذشته در آموزش رسمی مشخص می‌شود.

۲- بکارگیری، کاربرد و کسب مهارت‌ها از طریق کار.

۳- توسعه، آموزش رسمی نسل آینده نیروی کار و تداوم افزایش و تجدید مهارت کارگران موجود.

۴- کاردانی، پهنا و ژرفای بکارگیری مهارت‌های ویژه در کار.

کارکرد کشورها همچنین در پنج گروه سنی متمایز ارزیابی شده است.

در این گزارش، سرمایه انسانی ایران از منظر ظرفیت در نیمه پایین فهرست در رتبه ۷۶، از لحاظ استقرار و بکارگیری در انتهای لیست در رتبه ۱۲۸، از نظر توسعه در نیمه بالای جدول در رده ۵۴، از لحاظ کاردانی در پایین جدول در رتبه ۱۰۱ و در مجموع با استفاده از نزدیک به ۵۵ درصد از سرمایه انسانی خود در رتبه ۱۰۴ محاسبه شده است.

در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، نروژ، فنلاند، سوئیس، آمریکا، دانمارک، آلمان، نیوزیلند، سوئد، اسلوونی و اتریش به ترتیب ۱۰ کشور صدر فهرست از نظر سرمایه انسانی برآورد شده‌اند.

در بین چهارده کشوری که کمتر از پنجاه درصد از سرمایه انسانی خود را استفاده می‌کنند، مالی، اتیوپی، سنگال، موریتانی و یمن به ترتیب از رتبه ۱۲۶ تا ۱۳۰ در قعر جدول قرار دارند.

بنا بر گزارش شاخص سرمایه انسانی مجمع جهانی اقتصاد، ۶۲ درصد سرمایه انسانی اینک بطور جهانی ایجاد شده است.

این گزارش سالانه می‌افزاید، تنها ۲۵ کشور ۷۰ درصد یا بیشتر از سرمایه انسانی مردمشان بهره می‌گیرند.

گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی مجمع جهانی اقتصاد تصریح کرده است اکثریت کشورها از بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه انسانی خود بهره برداری می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن