خیز آمریکا برای قبضه بازار هند و آسیا

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: به دلیل افزایش روبه رشد تقاضای نفت و همچنین بالا بودن قیمت‌ها در آسیا نسبت به کشورهای دیگر، بازار آسیا جذابیت بسیاری برای تولیدکنندگان دارد؛ درنتیجه آمریکا در تلاش است برای خود سهمی در این بازار به خصوص هند داشته باشد.

محمدعلی خطیبی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص اهداف آمریکا برای ورود به بازار هند اظهار کرد: پیش از این آمریکا با قانون منع صادرات روبرو بود و تولیدکنندگان شیل اویل در امریکا نمی‌توانستند محصول خود را صادر کنند و محدود به بازار آمریکا بودند؛ اما اکنون که دولت امریکا قانون منع صادرات را لغو کرده است و با توجه به اینکه تولید آمریکا در حال افزایش است، می‌توانند با کمک قانون جدیدی که آزادی صادرات را به آنها داده است نفت خود را صادر کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک در ادامه افزود: پیش از این مدتی امریکا نفت خود را به کشورهای اطراف صادر می‌کرد، اما اکنون متوجه بازارهای آسیایی شده و در جهت اهداف صادراتی خود درصدد هستند بازار کشورهای آسیایی را در دست بگیرند؛ بنابراین اکنون با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت آمریکا و همچنین لغو قانون منع صادرات، اکنون نفت آمریکا به بازارهای مختلف عرضه می‌شود.

او با تاکید بر اینکه «بازار آسیا جذابیت بسیاری برای تولیدکنندگان دارد»، خاطرنشان کرد: از سویی قیمت‌ها در بازار آسیا کمی بالاتر از دیگر کشورها است و از سوی دیگر تقاضا نیز در بازار آسیا روبه رشد است؛ بنابراین، آمریکا در تلاش است بازارهای آسیا را به خود اختصاص دهند و سهمی در آن داشته باشند.

استراتژی هند در پی تنوع بخشی به واردات نفت

خطیبی با تاکید براینکه «آمریکا نخواهد توانست کل بازار هند را بگیرد»، در خصوص دلایل این امر اظهار کرد: کشورهایی همچون هند، چین ژاپن و کره که واردکنندگان بزرگ نفت آسیا هستند، در پی تنوع‌بخشی به منابع تأمین کننده خود هستند، و حاضر نیستند تنها از یک کشور نفت وارد کنند تا اگر به دلایلی واردات نفت از یک کشور قطع شد، از دیگر کشورها بتوانند نفت وارداتی خود را جبران کند، درنتیجه از کشورهای زیادی نفت وارد می‌کنند تا به طور کامل به یک کشور خاص وابسته نباشند؛ در این صورت امنیت انرژی خود را نیز تأمین خواهند کرد.

ظرفیت پالایشی هند بیشتر از نیاز داخلی آن است

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار کرد: ظرفیت‌های پالایشی هند بیش از نیاز هند است و هند مدتیست که با پالایش نفت و فروش فراورده‌های نفتی درامد خوبی کسب می‌کند، بنابراین اکنون ظرفیت پالایشی هند بسیار بیشتر از نیاز هند است و این ظرفیت فقط برای تأمین نیازهای داخلی هند نیست.

او در ادامه افزود: بسیاری از پالایشگاه‌های هندی به صادرات توجه بیشتری نشان می‌دهند، نفت خام را از خاورمیانه، آسیا و دیگر کشورها وارد و پس از پالایش آن، بخشی از فرآورده‌ها خود را به بازار هند داده و بخشی نیز صادر می‌کنند و سود خوبی کسب می‌کنند؛ بنابراین، فقط به بازار داخلی توجه ندارند و نیم‌نگاهی به صادرات به دیگر کشورها دارند.

رضایت روسیه وعربستان از قیمت‌های فعلی نفت

خطیبی با اشاره به تاکید عربستان برای اجماع با روسیه اظهار کرد: هر دو کشور بر نقاط مشترکی توافق دارند و هم روسیه و هم عربستان نمی‌خواهند قیمت نفت از سطح فعلی آن کاهش بیشتری داشته باشد، و به قیمت‌های فعلی نفت رضایت داده‌اند، حتی عربستان هم که زمانی باعث شده بود قیمت نفت به بیست دلار برسد، اکنون به دلیل تعهداتی که در مقابل اوپک دارد و همچنین تأمین منافع هر دو طرف و بهبود شرایط اقتصادی که دارند، در تلاش است نفت پایین‌تر از قیمت فعلی آن سقوط نکند؛ بنابراین اگر بخواهند بیش از این شاهد کاهش قیمت‌ها نباشند مجبور به همکاری با یکدیگر هستند. در صورت عدم همکاری کشورها قیمت نفت قطعاً سقوط خواهد کرد.

این کارشناس بازار نفت اظهار کرد: عربستان خواهان رابطه خوب با روسیه است تا در مقابل امتیازاتی که به روسیه می‌دهد بتواند از روسیه نیز امتیاز بگیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن