مبادا جوانگرایی به حاشیه برود

(جمعه) یک روز پس از بازدید سرزده علیرضا صادق آبادی مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و همراهانش از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، جلسه هیات مدیره برگزار شد تا شاهد تغییراتی عجیب، ناگهانی و پرسش برانگیز در این پالایشگاه باشیم. تغییراتی که با هیچ اصل مدیریتی سازگار نیست.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولت اصولگرا با تاخیرهای فراوانی مواجه شده بود، سرانجام در دولت یازدهم در ریل مناسب قرار گرفت تا علیرغم تمام مشکلات برجای مانده از قبل و موارد متعددی که به دلیل شرایط خاص تحریم بر جای مانده و بعضاً امکان بازگو کردن آن هم وجود نداشت، فاز نخست آن در ابتدای سال جاری افتتاح شود و نویدبخش چشم انداز امیدوارکننده‌تری باشد. چهار ماه پیش مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تغییر کرد تا روند تکمیل پالایشگاه، وارد فاز تازه‌ای شود. اما ناگهان دیروز، نه تنها مدیرعامل پالایشگاه مرتضی امامی از کار برکنار شد، بلکه دو عضو هیات مدیره از جمله علی اکبر شعبانپور که تنها یک ماه بود به عضویت هیات مدیره در آمده بود برکنار شدند تا شائبه‌های فراوانی در مورد این اقدامات ایجاد شود. آن هم در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در شرایط کنونی، در پیشانی عملکرد شرکت پالایش و پخش قرار دارد و هرگونه تغییر مثبت یا منفی در آن به طور جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

پرسش جدی اینجاست که آیا امکان برگزاری جلسه هیات مدیره در روز شنبه نبود که آقایان اینقدر شتاب زده جلسه را در روز جمعه برگزار و مدیرعامل را برکنار کردند؟ چه مورد فوریتی ایجاد شده بود که سبب ساز این اقدام عجولانه شد؟ چه اتفاقی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس رخ داده که باید جلسه هیات مدیره در روز جمعه برگزار می‌شد، مدیرعامل و دو عضو هیات مدیره برکنار می‌شدند و حتی تاپیکو به عنوان سهامدار اصلی پالایشگاه هم باخبر نمی‌شد؟! پرسش دیگر این کهشان برکنارشدگان، این بود که روز جمعه برکنار شوند بدون آنکه اطلاعی داشته باشند؟ این گونه رفتارها را فقط در دولت محمود احمدی نژاد به یاد داریم و در نفت هم در دوران وزارت مسعود میرکاظمی هم بارها رخ داده بود. اما در دولتی که وزیر نفتش نماد ثبات در مدیریت های پایین دست است، چنین رفتاری عجیب، غیرقابل باور و ناامیدکننده است.

این تغییرات مهم در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با دستور صادق آبادی مدیرعامل جوان پالایش و پخش صورت گرفته، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با این گونه رفتارها، اصل موضوع جوانگرایی در نفت که ضرورتی انکارناپذیر است به حاشیه رانده شده و دچار انحراف شود. مدیرعامل جدید پالایش و پخش و سایر مدیران همراه او از یاد نبرند که جوانگرایی مترادف با شتاب زدگی نیست. اما آنچه دیروز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس رخ داد، نمود بارزی از شتاب زدگی بود که به عنوان نمره‌ای منفی در کارنامه عاملان این تغییر ثبت خواهد کرد و می‌تواند نسبت به پیامدهای جوانگرایی در صنعت نفت، نگرانی‌های جدی ایجاد کند.

طبیعتاً آنچه در این نوشتار آمد، به معنای زیرسوال بردن توانمندی‌های مدیرعامل جدید و اعضای جدید هیات مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیست. بلکه هدف، تأمل روی تغییراتی شتاب زده است که اثرات آن نه فقط در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بلکه در صنعت نفت به طور کلان دیده خواهد شد. صنعت نفت نیاز به تغییرات شتاب زده ندارد آن هم در زمان دولتی که ثبات را به عنوان یک اصل در دستور کار خود داشته. بدتر آنکه این تغییرات شتاب زده به دست مدیری جوان صورت گیرد که قرار است نماد جوانگرایی در صنعت نفت باشد و می‌تواند همگان را در صنعت نفت نسبت به جوانگرایی در صنعت به دلیل پیامدهای اینچنینی بدبین کند.

در انتظار توضیح مسوولان مربوطه در مورد این تغییرات هستیم هرچند هر توضیحی هم که داده شود، نمی‌تواند اشکال بزرگ شتاب زده بودن این تغییرات و پیامدهای منفی آن را جبران کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن